In Vlaanderen zijn heel wat webdesigners, freelancers en kantoren die websites maken. KMOwebdiensten.be is daar eentje van. Met een vaste basis in Aalst, maar bereikbaar voor gans Vlaanderen en Nederland hebben we intussen een mooi portfolio kunnen uitbouwen. Een website laten maken lijkt makkelijk, maar er komt toch heel wat bij kijken. Voor we aan een website beginnen geven we elke potentiële klant advies en tips. Hier vermelden we er een vijftal:

5 Belangrijke webdesign regels

Als het over webdesign gaat, dan moet je al je aandacht schenken aan een degelijk en logisch design. Een website moet gemaakt worden voor je bezoekers, om ze alle informatie te laten lezen en ook nog contact met je opnemen.
1) Gebruik geen splash pagina’s

Een ‘splash pagina’ is de eerste pagina die je ziet als je op een website komt. Vaak hebben ze een mooie grote afbeelding met een welkom woord of call to action. Maar infeite zijn het niet meer dan een visueel deel zonder doel. Geef je bezoekers geen reden om weg te klikken of het venster te sluiten. Geef ze wel onmiddellijk iets om te lezen waar ze naar op zoek zijn.

2) Gebruik geen advertentie banners 

Met ad blockers hebben mensen een oplossing gevonden om geen advertenties meer te moeten zien op een website. Banners worden gebruikt om bezoekers te laten doorklikken, jij als website eigenaar kan er geld aan verdienen, maar het is niet iets waar een bezoeker naar op zoek is. Geef ze wel de informatie waar ze naar op zoek zijn, plaats waardevolle content op je website, en verwerk – als je toch inkomsten wil halen –  affiliatie links in je content / layout. Zo geef je een bezoeker dat ze zelf de beslissing kunnen maken om de link te volgen, in plaats van grote banners te plaatsen die ze toch niet willen zien.

3) Hou de navigatie simpel en duidelijk

Je kan best een simpele en duidelijke navigatie op je website hebben. Zodat de bomma of een kind er ook mee overweg kunnen. Blijf weg van onduidelijke flash menu of dropdown menus. Als een bezoeker het menu niet kan aanklikken zullen ze snel de website verlaten.

4) Laat een spoor na, zodat de bezoeker weet waar hij is

Als een bezoeker door je website aan het spitten is, wil je er zeker van zijn dat ze weten waar ze zich bevinden. Op die manier, kunnen ze naar relevante content surfen en makkelijk op de juiste pagina terecht komen. Breng je bezoeker niet in de war, want dan zullen ze snel weg zijn.

5) Vermijd geluid op je website 

Als een bezoeker van plan is om even op je website te blijven, en veel inhoud te lezen, dan wil je ze net niet weg jagen met een audio loop die automatisch afspeelt. Het stoort en sommige bezoekers zullen schrikken als ze ineens en ongevraagd muziek horen spelen. Wil je toch iets van muziek op je website, laat de bezoeker dan kiezen over de afspeelmogelijkheden en het volume.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven