SEO teksten schrijven, hoe pak je dat op een juiste manier aan? Laten we allereerst eens kijken naar SEO, waar staat deze term voor? Het is een afkorting van search engine optimization. In het Nederlands hebben we het over zoekmachine optimalisatie. SEO teksten zijn dus teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. De grootste en meest gebruikte zoekmachine is Google. Er is veel bekend over het zoekalgoritme van Google. We weten dan ook waar een goede tekst aan moet voldoen om het een “SEO tekst” te kunnen noemen.

Belangrijkste keywords

Via de keyword tool van Google kun je achterhalen waar mensen op zoeken. Daarnaast kun je zien hoe vaak er op een bepaalde term wordt gezocht. Stel dat je een website hebt over energieleveranciers, dan wil je natuurlijk weten op welke sub onderwerpen er veel wordt gezocht. Via de keyword tool kun je dit achterhalen. Probeer de focus te leggen op de onderwerpen waar weinig concurrentie is. Op het zoekwoord energieleveranciers is veel concurrente, maar op energieleveranciers in Groningen een stuk minder waarschijnlijk.

Keywords verwerken in de tekst

SEO teksten schrijvenAls je eenmaal weet welke keywords je wilt verwerken in het een tekst is het belangrijk om het keyword een aantal keren te noemen. Stel dat je schrijf over energieleveranciers in Groningen, zorg dan dat je dit keyword een aantal keren letterlijk noemt. Dit kan in een zin zijn, maar ook in een tussenkopje bijvoorbeeld. Over het algemeen is een keyword density tussen de 2 – 3% het beste. Dat wil zeggen, het keyword energieleveranciers in Groningen moet 2 – 3% van de tekst omvatten. Bij een tekst van 300 woorden laat je het keyword dus 6 – 9 keer terugkomen. Verschillende onderzoeken van SEO-specialisten hebben aangetoond dat dit een positief effect heeft op de zoekresultaten in Google.

De juiste headings gebruiken

Met een goed keyword onderzoek en een juiste keyword density ben je er nog niet helaas. Het correct toepassen van headings is een ander belangrijk punt. Misschien heb je weleens gehoord van H1, H2 en H3. Waar staan ze voor en hoe pas je ze op een correcte manier toe? De H1 is de koptitel van een artikel. Als we weer even terugkomen op het eerder genoemde voorbeeld, dan is energieleveranciers in Groningen de H1. De H2 en H3 gebruik je voor tussenkoppen. Een H2 pas je toe als er sprake is van een paragraaf en een H3 als er sprake is van een sub-paragraaf. In principe kun je de tas toepassen van H1 tot H6, maar in de meeste gevallen gebruik je alleen H1, H2 en H3. Het is overigens niet bewezen dat het gebruik van een H4, H5 en H6 een positief resultaat hebben op de zoekresultaten.

Afbeelding toevoegen aan de beste

Veel tekstschrijvers vergeten een passende afbeelding uit te zoeken en te plaatsen. Het is echter van groot belang dat je voor elke SEO geschreven tekst ook een passende afbeelding uitzoekt. Op deze manier kan je website ook gevonden worden via Google afbeeldingen. Als je een tekst schrijft over energieleveranciers in Groningen, dan kun je bijvoorbeeld een afbeelding van een windmolen toevoegen. Daarnaast kun je natuurlijk ook een afbeelding van een bekend gebouw in Groningen toevoegen, de Martini toren bijvoorbeeld. Als je een afbeelding toevoegt raden wij je aan om een title en alt toe te voegen. De title is de titel die je aan de afbeelding meegeeft. De alt is de beschrijving. Door een duidelijke en goede beschrijving toe te voegen vergroot je de kans dat je website gevonden wordt in de zoekresultaten.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven