Selecteer een pagina

We besteden tegenwoordig bijzonder veel tijd aan het verzamelen van kwalitatieve links naar onze websites of webshops. Sterker nog, er gaat zoveel tijd in zitten dat we vergeten dat de basis ons eigenlijk terugbrengt naar de pagina’s van onze online business zelf. De basis van een goede ranking in de zoekmachines wordt dan ook niet gerealiseerd door het verzamelen van kwalitatieve links, maar wel door er voor te zorgen dat alles op je website op vlak van SEO goed zit. Vooraleer aan linkbuilding te doen is on page optimalisatie toepassen dan ook een absolute vereiste. Hoe je dat precies kan doen en waar je nu allemaal op dit vlak rekening mee dient te houden zal meteen duidelijk worden na het lezen van de informatie op deze pagina.

Bepaal welke zoekwoorden voor jouw website van belang zijn

De eerste bepalende factor voor de ranking van jouw website in de zoekresultaten is terug te vinden in de zoekwoorden die van belang zijn. Omwille van deze reden is het eerste wat je moet doen, bijvoorbeeld door middel van een speciale keyword tool, bepalen wat deze kernwoorden precies zijn. Maak hier gerust een lijstje van en rangschik ze op basis van hun prioriteit. Om er voor te zorgen dat Google zo optimaal mogelijk begrijpt waar het bij jouw website precies om draait is het namelijk niet alleen van belang om het hoofd kernwoord te vermelden, maar ook de varianten die er van bestaan. Op deze manier zal je de ranking van je website een natuurlijke spreiding meegeven waardoor het allemaal veel echter overkomt.

‘Content is koning’

Het is een gezegde zo oud als de straatstenen en het klinkt tegenwoordig ongelofelijk cliché, maar een website zonder kwalitatieve content is gedoemd om te mislukken. Bovendien geldt vandaag de dag dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Vroeger volstond het om gewoon een aantal vluchtig geschreven teksten op een website te gooien waarna er meteen een degelijke positie kon worden bekomen. Dat behoort echter inmiddels voorgoed tot het verleden. De zoekmachines (met Google op kop) zijn heel wat veeleisender geworden waardoor je zal moeten zorgen voor echt informatieve teksten die over alle essentiële zoekwoorden beschikken en een goede keyword-density hebben. Dit laatste is het aantal keren dat het belangrijkste zoekwoord in de tekst moet worden verwerkt. Gemiddeld wordt aangeraden om deze rond de 2 à 3 procent te houden.

De opbouw van de teksten en de titels

De inhoud van de teksten zal door rekening te houden met bovenstaande informatie wel goed zitten, maar er is meer. Niet alleen de inhoud, maar ook de opbouw van je content moet goed zijn. Dit betekent dat je gebruik moet maken van duidelijke alinea’s die allen zijn voorzien van een passende heading. De titel van de pagina zet je tussen <h1> & </h1> tags terwijl je de tussenkopjes een <h2> of een <h3>, etc. heading meegeeft. Vergeet niet om ook hier telkens de belangrijkste zoekwoorden in terug te laten komen.

on page optimalisatie

Wat met de meta-omschrijving?

Elke pagina op je website moet voorzien zijn van een duidelijke en goed opgebouwde meta-omschrijving waarin je minstens één keer het belangrijkste zoekwoord laat terugkomen. Bovendien wordt het aangeraden om dit zoekwoord zo vroeg mogelijk in de meta-omschrijving te vermelden. Hou er bovendien ook rekening mee dat een meta-omschrijving bij voorkeur niet meer dan 155 tekens inclusief spaties mag bevatten.

Optimaliseer je website voor alle platformen

On page optimalisatie moet er eveneens voor zorgen dat je website op alle mogelijke platformen goed wordt weergegeven. Vroeger was het vooral belangrijk om een website compatibel te maken met alle verschillende browsers waar gebruik van kon worden gemaakt, maar tegenwoordig moet er ook worden gekeken in de richting van bijvoorbeeld mobiele beeldschermen. Deze zijn veel kleiner dan het scherm van een laptop of computer waardoor er gebruik moet worden gemaakt van een responsive design. Een dergelijk design past zich automatisch aan, aan het beeldscherm waardoor alle content perfect leesbaar wordt. Hou er rekening mee dat een responsive design tegenwoordig een absolute vereiste is. Heb je deze niet? In dat geval zal je daarvoor door Google aanzienlijk worden bestraft in de rangschikking. Het behalen van de beste posities op je belangrijkste zoekopdrachten wordt dan onmogelijk.

Controleer de laadsnelheid van je website!

Wanneer je al het bovenstaande hebt gecontroleerd en toegepast kom je reeds een behoorlijk eind. Toch ben je er nog niet helemaal. Een belangrijke factor waar ook zoekmachines bij de indexatie rekening mee houden, maar die vooral een grote impact kan hebben op de gebruikservaring van je website is de laadsnelheid waarover ze beschikt. Veel mensen staan er niet bij stil, maar een optimale laadsnelheid is een grote vereiste geworden. We willen alle informatie waar we naar op zoek zijn graag zo snel mogelijk op ons scherm zien verschijnen. Wanneer dit teveel tijd in beslag neemt zal je kunnen vaststellen dat heel wat potentiële bezoekers zullen afhaken en dat komt je website uiteraard niet ten goede.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven