Vorig jaar begon Google websites te straffen als ze niet mobiel vriendelijk waren. Vanaf januari 2017 is er opnieuw een update geweest in het Google algoritme, om mobiel vriendelijke websites beter te ranken. De ‘user experience’ moet verbeteren, vandaar dat advertenties en pop ups onder de loepe werden genomen. Het wil niet zeggen dat er geen meer mogen verschijnen op een website, maar de bezoeker mag het niet als lastig ervaren.

Als je website niet mobiel vriendelijk is, of pop ups bevat, kan dit resulteren in een lagere positie in zoekmachines.

 

Je kent de storende pop ups wel. Als je een website bezoekt komen ze in het scherm, vaak om je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Of gewoon reclame waar je op kan klikken of weg klikken. Volgens Google voegt dit niet toe aan de user experience van bezoekers. In tegendeel zelfs. Bezoekers ervaren dit als zeer lastig en gaan die websites ook vermijden. Vandaar dat je een lagere score kan krijgen en wegzakken in zoekmachine resultaten. Als SEO belangrijk voor je is als webmaster doe je best het nodige aan je website om dit te vermijden.

Laatste-Google-update-mobielvriendelijk-en-pop-up

Het statement van Google:

In plaats van ‘pagina grote advertenties’, moeten webmasters uitkijken naar andere ‘bezoeker-vriendelijke’ manieren om banners of reclame te plaatsen. Het moet tot resultaat geven dat bezoekers de inhoud vinden waar ze naar op zoek waren.

Wat mag NIET:

  • Een pop up dat de gehele website verbergt als de bezoeker een nieuwe pagina opent of als hij/zij door een pagina scrolt
  • Advertentie of pop up die de toegang tot de website blokkeert.

Wat mag WEL:

  • Cookie meldingen of waarschuwingen
  • Login schermen of wachtwoord beveiligde pagina’s.
  • Banners die niet alle ruimte innemen.

 

Gratis optimalisatie tips voor website en webshop.

Je bent succesvol ingeschreven