Wanneer je als (startende) ondernemer je eerste website laat maken komt er bijzonder veel op je af. Je moet bijvoorbeeld aangeven hoe het design er precies uit moet komen te zien, maar daarnaast moet je ook proberen in te schatten hoeveel content je op de website gaat plaatsen, of je gebruik gaat maken van social media koppelingen of niet en ga zo maar door. Wil je, je eerste website laten maken en wil je er absoluut zeker van zijn dat je de belangrijkste aspecten niet over het hoofd ziet? Dan is het een absolute aanrader om rekening te houden met de op deze pagina vermelde zaken.

1. Creëer een professionele indruk

Less is more. Het is een stelling zo oud als de straat, maar het is opmerkelijk hoe toepasselijk ze in de bedrijfswereld door de jaren heen is gebleven. Ook op vandaag geldt vaak dat een minimalistisch, maar professioneel design veelal heel wat overtuigender overkomt dan een design welke is voorzien van een enorme hoeveelheid toeters en bellen. Zorg er wel steeds voor dat een gevoel van herkenbaarheid met je bedrijf wordt gecreëerd door je logo een prominente plaats in bijvoorbeeld de header te geven. Ook het gebruik van de ‘huiskleuren’ wordt bij het realiseren van een website steeds sterk aangeraden.

2. Zorg voor een toegankelijke en efficiënte navigatie

Van cruciaal belang en zeker een punt om bij het bouwen van een eerste website rekening mee te houden is terug te vinden in de navigatie waar deze over beschikt. Het is altijd van belang om de weg van de vraag van je klant naar het antwoord zo kort mogelijk te houden. Ben je van plan om een zeer uitgebreide bedrijfswebsite te bouwen welke bijvoorbeeld is voorzien van een kennisdatabank? In dat geval kan het implementeren van een zoekfunctie eveneens een belangrijke keuze zijn.

3. Maak duidelijk hoe je klanten je kunnen contacteren

Klanten willen tegenwoordig honderd procent de garantie krijgen dat ze zaken doen met een betrouwbaar en professioneel bedrijf. Dit betekent dat het vaak in één oogopslag duidelijk moet zijn wie er bij de onderneming betrokken is en hoe men met deze personen contact kan opnemen. Voorzie dus altijd je contactgegevens op een prominente plaats en integreer ook de social media accounts in je website. Dit straalt vertrouwen uit en zorgt er bovendien ook nog eens voor dat potentiële klanten je veel sneller zullen gaan volgen.

 

4. Besteed aandacht aan de zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie is tegenwoordig één van de belangrijkste factoren waar je bij het laten maken van een website rekening mee dient te houden. Of het daarbij nu gaat om je eerste website of om de zoveelste maakt absoluut geen enkel verschil. Hou er bovendien rekening mee dat zoekmachine-optimalisatie vandaag de dag een bijzonder ruim begrip is. Hou dan ook niet uitsluitend rekening met het maken van SEO-vriendelijke titels en meta-omschrijvingen, maar besteed ook de nodige aandacht aan het creëren van content op basis van de belangrijkste zoekwoorden. Alleen op deze manier zorg je er voor dat ook jouw eerste website een vlotte start zal weten te maken op het wereldwijde web!

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven