12 mrt, 2018
Introductie: meer verkopen met Google shopping

Google staat er sinds jaar en dag om bekend over één van de meest succesvolle online advertentieplatformen te beschikken. Heel wat bedrijven verspreid over de wereld kiezen er dan ook dagelijks voor om gebruik te maken van het Google AdWords programma. Hoe interessant dit programma ook mag zijn, al snel werd duidelijk dat het voor webwinkels allemaal nog wat interessanter en vooral meer in het oog springend mag zijn. Met de feedback die Google van webshop eigenaars op haar Google AdWords programma ontving ging ze aan de slag om een (nog) interessanter alternatief voor deze doelgroep te ontwikkelen. Het resultaat is Google Shopping, een variant op Google AdWords welke een absolute boost in verkopen kan realiseren voor jouw webshop!

Wat is Google Shopping precies?

In de basis kunnen we vaststellen dat Google Shopping niet onaanzienlijke gelijkenissen vertoont met klassieke Google AdWords campagnes. Dit bijvoorbeeld niet in het minst omdat beide advertentievormen zijn gebaseerd op een vergoeding op basis van CPC of ‘cost-per-click’. Dit betekent dat een adverteerder pas betaalt op het ogenblik dat een potentiële klant op de advertentie heeft geklikt. Op deze manier kan je er altijd van op aan dat je met een Google Shopping campagne niet alleen de juiste doelgroep bereikt, daarnaast kan je vanaf de eerste geïnvesteerde euro ook meteen een bepaald rendement behalen. Dit maakt Google Shopping tot een betaalbare en bovendien razend efficiënte advertentievorm voor zowel vaste waarden als de webshops die nog maar net om de hoek komen kijken.

Het creëren van een Google Shopping campagne

Het moet gezegd dat het opzetten van een Google Shopping campagne net wat meer voeten in de aarde heeft in vergelijking met de realisatie van een standaard AdWords campagne. Dit heeft volledig te maken met de veelal strenge eisen welke door Google worden opgelegd aan webwinkels die er voor kiezen om hun producten te adverteren door Google Shopping toe te passen. Goed de (actuele) richtlijnen controleren is dan ook een absolute must. Wij hebben alvast enkele eisen met betrekking tot Google Shopping voor jou op een rijtje gezet:

 

  1. Wees er zeker van dat je webwinkel altijd is beveiligd met een SSL-certificaat. In het bijzonder moet er sprake zijn van een beveiligde betaalomgeving;
  2. Er wordt door Google heel veel waarde gehecht aan de veiligheid van de gebruikers van hun Google Shopping programma. Dit betekent dat er altijd duidelijke voorwaarden op de webwinkel terug te vinden moeten zijn. Het gaat hierbij niet alleen om duidelijke verkoopsvoorwaarden (inclusief leverings- en retourvoorwaarden!), maar ook om een privacy policy evenals om een disclaimer.
  3. Er moet een correcte Google Feed worden gerealiseerd. Het kan hierbij gaan om een .xml of een .txt bestand welke over een juiste opbouw dient te beschikken. De gegevens die in de feed verwerkt dienen te worden kunnen bovendien afhankelijk zijn van het type product. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een CMS zoals WordPress is het veelal mogelijk om deze feed automatisch te laten genereren op basis van de data die wordt ingegeven op de productpagina’s.

Wordt er aan één of meerdere voorwaarden niet voldaan? Dan zal je kunnen vaststellen dat Google jouw Merchant Center omgeving zal opschorten. Een manuele herziening zal dan vereist zijn om de campagne (terug) op te kunnen starten.

Google shopping

Koppeling tussen Google AdWords en het Google Merchant Center

Zoals eerder op deze pagina reeds gesteld is het zo dat Google Shopping eigenlijk een variant of aanvulling is op het klassieke Google AdWords programma. Dit zorgt er voor dat er altijd een koppeling moet worden gemaakt tussen enerzijds de AdWords omgeving en anderzijds het Merchant Center. Het inladen van de Google Feed die is vereist voor Google Shopping gebeurt in het Merchant Center terwijl de verdere instellingen voor de campagne en het overzicht van de kosten worden gerealiseerd in Google AdWords. Uiteraard spreekt het voor zich dat een extra koppeling met Google Analytics er voor kan zorgen dat je komt te beschikken over zeer waardevolle data met betrekking tot niet alleen de resultaten van de organische, maar ook de betalende zoekopdrachten.

 

Alle Google Shopping voordelen op een rijtje

Nu je inmiddels een goed beeld hebt gekregen van wat Google Shopping precies is, is de tijd rijp geworden om je kennis te laten maken met alle voordelen die er aan verbonden zijn. Net zoals Google AdWords blinkt Google Shopping in eerste instantie uit op vlak van toegankelijkheid. Ondanks het feit dat het opzetten van een campagne eigenlijk werk is voor experts zorgt dit er niet voor dat je als (beginnende) webwinkel meteen moet vrezen voor torenhoge kosten, in tegendeel. Omdat de vergoedingen bij Google Shopping eveneens op CPC-basis gebeuren beschikt ze over een uitermate betaalbaar karakter voor elke ondernemer.

 

Een tweede voordeel is terug te vinden in de manier waarop de Google Shopping advertenties weergegeven worden. Klassieke text-based advertenties kunnen absoluut erg nuttig zijn, maar ze vallen steeds minder goed op in de massa. Dat kan niet worden gezegd van een advertentie die door middel van het Google Shopping programma de wereld in wordt gestuurd, in tegendeel. In dit geval is er namelijk geen sprake van text-based advertenties, maar wordt meteen het product weergegeven waar de Google gebruiker in kwestie naar op zoek is. Een enkele klik op jouw product stuurt de potentiële klant meteen door naar de productpagina waar hij zonder verdere tussenstappen tot aankoop over kan gaan.

 

Consumenten willen tegenwoordig alles sneller. Ze willen niet alleen sneller de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn, maar ook het product dat ze wensen te bestellen moeten ze in een handomdraai kunnen vinden. Google Shopping levert op dit vlak een cruciale bijdrage. Door meteen bovenaan of aan de zijkant van de organische resultaten de producten weer te geven voorzien van hun naam, een afbeelding en de kostprijs worden potentiële klanten meteen getriggerd om ze te bestellen. Op vlak van efficiëntie en resultaten overstijgt een Google Shopping campagne voor webwinkels dan ook veelal moeiteloos de text-based AdWords advertenties.

10 Reacties

  1. Manon

    Goeie informatie voor als je een webshop hebt. Helaas heb ik dat niet, zou het wel leuk vinden!

    Antwoord
  2. Monique

    Ik heb mijn webshop uit de website gehaald, omdat mensen mij direct benaderen voor een opdracht, maar ik zal dit verhaal er nog eens goed naast leggen om te kijken wat ik er mee kan.

    Antwoord
  3. Robin

    Mega veel info en uitleg, nooit gehoord van die service.

    Antwoord
  4. Janet

    Ik heb geen webshop of verkoop geen dingen maar anders is dit zeer nuttige informatie.

    Antwoord
  5. Rory

    Ik heb geen webshop, maar als ik het wel zou hebben is dit wel hele nuttige informatie. Al ben ik zelf niet technisch en is het daardoor niet direct makkelijk te begrijpen. Voor een leek dan.

    Antwoord
  6. Daniëlla

    Ik ben fan van Google shopping. Ik merk dat het voor veel van mijn klanten goed werkt. Overigens maak ik er als consument nooit gebruik van, gek he?

    Antwoord
  7. Judith

    ik heb nog geen webshop, maar goede tips voor als ik er wel een begin

    Antwoord
  8. Laura

    Interessant als je producten verkoopt!:)

    Antwoord
  9. Nicole Orriëns

    Ik klik wel eens op Google shopping, maar mij vallen de resultaten vaak tegen. Ik bereik dan nog meer via Google images gek genoeg.

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Rory Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Joe Biden kiest voor WordPress

Het presidentiële overgangsteam van Biden-Harris heeft een nieuw Twitter-account en een website gelanceerd die wordt aangedreven door WordPress. BuildBackBetter.com wordt gehost door Automattic en is supersnel, dankzij Jetpack, Cloudflare CDN en veel andere...
Biden kiest voor WordPress

Hoe kun je beoordelingen van je klanten krijgen?

Voor een website of webshop is het van groot belang om positieve beoordelingen te ontvangen van klanten. Niet alleen tonen deze aan dat je huidige klanten tevreden zijn over de producten en/of diensten die je levert, maar vele positieve beoordelingen zullen er ook toe...

Google Mobile First Nieuws 2021

Google deelt mee dat maart 2021 de datum is voor de 'mobile first index'. Desktopsites worden verwijderd en m-dot-sites kunnen bugs ervaren. John Mueller van Google heeft nieuwe informatie verstrekt over de nieuwe Mobile First Index. Het grote nieuws is dat sites met...

In 4 stappen een succesvolle Black Friday strategie

Black Friday valt elk jaar op de vrijdag na Thanksgiving. Met de kennis dat Thanksgiving elk jaar op de vierde donderdag in november wordt gevierd, zijn de data waarop Zwarte Vrijdag wordt gevierd makkelijk te berekenen. Hieronder ziet u een overzicht van de data...

Eindelijk je klanten bereiken?

Zijn de bezoekersaantallen op jouw website lager dan je eigenlijk zou willen en heb je het gevoel dat je jouw potentiële klanten nog niet bereikt? Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om ervoor te zorgen dat potentiële klanten jou in de toekomst wel weten te vinden....

WordPress thema of maatwerk?

Een website wordt vaak ook wel gezien als het digitale visitekaartje van een onderneming. Het is daarom belangrijk om potentiële klanten vanaf het eerste bezoek aan de website het gevoel te geven met een betrouwbare en professionele organisatie te maken te hebben....

e-book: in 6 stappen een betere WordPress website

Ontvang het Ebook gratis, schrijf je hier in:Vul jouw naam en e-mailadres in en krijg 6 tips om je WordPress website te verbeteren. Laadtijd website verbeteren Caching Snelle webhosting Afbeeldingen optimaliseren SSL certificaat ... ... in 6 stappenEr is tegenwoordig...

Voldoet jouw website aan de eisen van 2019?

Als beheerder van een website ben je er waarschijnlijk al wel achter gekomen dat het onderhouden van een website meer tijd in beslag kan nemen dan je zou willen. Om te blijven voldoen aan de verwachtingen van de steeds kritischer wordende bezoekers, moet webmasters...

5 redenen om een professional in te huren om je website te laten maken

Vraag ​​je je af of je een professionele webdesigner moet inhuren? Bedenk dat de verkopen via websites in 2017 € 1,66 biljoen bedroegen. Dit bewijst dat als je een succesvol bedrijf wilt hebben in de huidige markt, je een indrukwekkende website moet hebben....

DA en PA van een domeinnaam, wat betekenen deze begrippen?

Op het ogenblik dat je vroeger als eigenaar van een website een inkomende link zag verschijnen in de hulpprogramma's van Google maakte je waarschijnlijk telkens een klein vreugdesprongetje. Tegenwoordig wordt dit enthousiasme veelal enigszins ingeperkt omdat niet...

Lucy Schweinsteiger

Head Of Sales

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Marine Johnson

General Manager

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Dave Hackerman

Financial Manager

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Lou Ling

Managing Director

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Send Us a Message

How My Success Started

Mary Neuschweinstein, CEO of EthicPower Ltd.

In publishing and graphic design, lorem ipsum is common placeholder text used to demonstrate the graphic elements of a document or visual presentation, such as web pages, typography, and graphical layout. It is a form of "greeking".

Even though using "lorem ipsum" often arouses curiosity due to its resemblance to classical Latin, it is not intended to have meaning. Where text is visible in a document, people tend to focus on the textual content rather than upon overall presentation, so publishers use lorem ipsum when displaying a typeface or design in order to direct the focus to presentation. "Lorem ipsum" also approximates a typical distribution of letters in English. 

In publishing and graphic design, lorem ipsum is common placeholder text used to demonstrate the graphic elements of a document or visual presentation, such as web pages, typography, and graphical layout. It is a form of "greeking".

Even though using "lorem ipsum" often arouses curiosity due to its resemblance to classical Latin, it is not intended to have meaning. Where text is visible in a document, people tend to focus on the textual content rather than upon overall presentation, so publishers use lorem ipsum when displaying a typeface or design in order to direct the focus to presentation. "Lorem ipsum" also approximates a typical distribution of letters in English.

+32 486 901 483

info@kmowebdiensten.be

Stel je vraag hier, wees zo uitgebreid mogelijk en we komen zo snel mogelijk met een antwoord.

Formulier:

Door dit formulier te gebruiken gaat u akkoord met de opslag en verwerking van uw gegevens door deze website.