Google staat er sinds jaar en dag om bekend over één van de meest succesvolle online advertentieplatformen te beschikken. Heel wat bedrijven verspreid over de wereld kiezen er dan ook dagelijks voor om gebruik te maken van het Google AdWords programma. Hoe interessant dit programma ook mag zijn, al snel werd duidelijk dat het voor webwinkels allemaal nog wat interessanter en vooral meer in het oog springend mag zijn. Met de feedback die Google van webshop eigenaars op haar Google AdWords programma ontving ging ze aan de slag om een (nog) interessanter alternatief voor deze doelgroep te ontwikkelen. Het resultaat is Google Shopping, een variant op Google AdWords welke een absolute boost in verkopen kan realiseren voor jouw webshop!

Wat is Google Shopping precies?

In de basis kunnen we vaststellen dat Google Shopping niet onaanzienlijke gelijkenissen vertoont met klassieke Google AdWords campagnes. Dit bijvoorbeeld niet in het minst omdat beide advertentievormen zijn gebaseerd op een vergoeding op basis van CPC of ‘cost-per-click’. Dit betekent dat een adverteerder pas betaalt op het ogenblik dat een potentiële klant op de advertentie heeft geklikt. Op deze manier kan je er altijd van op aan dat je met een Google Shopping campagne niet alleen de juiste doelgroep bereikt, daarnaast kan je vanaf de eerste geïnvesteerde euro ook meteen een bepaald rendement behalen. Dit maakt Google Shopping tot een betaalbare en bovendien razend efficiënte advertentievorm voor zowel vaste waarden als de webshops die nog maar net om de hoek komen kijken.

Het creëren van een Google Shopping campagne

Het moet gezegd dat het opzetten van een Google Shopping campagne net wat meer voeten in de aarde heeft in vergelijking met de realisatie van een standaard AdWords campagne. Dit heeft volledig te maken met de veelal strenge eisen welke door Google worden opgelegd aan webwinkels die er voor kiezen om hun producten te adverteren door Google Shopping toe te passen. Goed de (actuele) richtlijnen controleren is dan ook een absolute must. Wij hebben alvast enkele eisen met betrekking tot Google Shopping voor jou op een rijtje gezet:

 

  1. Wees er zeker van dat je webwinkel altijd is beveiligd met een SSL-certificaat. In het bijzonder moet er sprake zijn van een beveiligde betaalomgeving;
  2. Er wordt door Google heel veel waarde gehecht aan de veiligheid van de gebruikers van hun Google Shopping programma. Dit betekent dat er altijd duidelijke voorwaarden op de webwinkel terug te vinden moeten zijn. Het gaat hierbij niet alleen om duidelijke verkoopsvoorwaarden (inclusief leverings- en retourvoorwaarden!), maar ook om een privacy policy evenals om een disclaimer.
  3. Er moet een correcte Google Feed worden gerealiseerd. Het kan hierbij gaan om een .xml of een .txt bestand welke over een juiste opbouw dient te beschikken. De gegevens die in de feed verwerkt dienen te worden kunnen bovendien afhankelijk zijn van het type product. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een CMS zoals WordPress is het veelal mogelijk om deze feed automatisch te laten genereren op basis van de data die wordt ingegeven op de productpagina’s.

Wordt er aan één of meerdere voorwaarden niet voldaan? Dan zal je kunnen vaststellen dat Google jouw Merchant Center omgeving zal opschorten. Een manuele herziening zal dan vereist zijn om de campagne (terug) op te kunnen starten.

Google shopping

Koppeling tussen Google AdWords en het Google Merchant Center

Zoals eerder op deze pagina reeds gesteld is het zo dat Google Shopping eigenlijk een variant of aanvulling is op het klassieke Google AdWords programma. Dit zorgt er voor dat er altijd een koppeling moet worden gemaakt tussen enerzijds de AdWords omgeving en anderzijds het Merchant Center. Het inladen van de Google Feed die is vereist voor Google Shopping gebeurt in het Merchant Center terwijl de verdere instellingen voor de campagne en het overzicht van de kosten worden gerealiseerd in Google AdWords. Uiteraard spreekt het voor zich dat een extra koppeling met Google Analytics er voor kan zorgen dat je komt te beschikken over zeer waardevolle data met betrekking tot niet alleen de resultaten van de organische, maar ook de betalende zoekopdrachten.

 

Alle Google Shopping voordelen op een rijtje

Nu je inmiddels een goed beeld hebt gekregen van wat Google Shopping precies is, is de tijd rijp geworden om je kennis te laten maken met alle voordelen die er aan verbonden zijn. Net zoals Google AdWords blinkt Google Shopping in eerste instantie uit op vlak van toegankelijkheid. Ondanks het feit dat het opzetten van een campagne eigenlijk werk is voor experts zorgt dit er niet voor dat je als (beginnende) webwinkel meteen moet vrezen voor torenhoge kosten, in tegendeel. Omdat de vergoedingen bij Google Shopping eveneens op CPC-basis gebeuren beschikt ze over een uitermate betaalbaar karakter voor elke ondernemer.

 

Een tweede voordeel is terug te vinden in de manier waarop de Google Shopping advertenties weergegeven worden. Klassieke text-based advertenties kunnen absoluut erg nuttig zijn, maar ze vallen steeds minder goed op in de massa. Dat kan niet worden gezegd van een advertentie die door middel van het Google Shopping programma de wereld in wordt gestuurd, in tegendeel. In dit geval is er namelijk geen sprake van text-based advertenties, maar wordt meteen het product weergegeven waar de Google gebruiker in kwestie naar op zoek is. Een enkele klik op jouw product stuurt de potentiële klant meteen door naar de productpagina waar hij zonder verdere tussenstappen tot aankoop over kan gaan.

 

Consumenten willen tegenwoordig alles sneller. Ze willen niet alleen sneller de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn, maar ook het product dat ze wensen te bestellen moeten ze in een handomdraai kunnen vinden. Google Shopping levert op dit vlak een cruciale bijdrage. Door meteen bovenaan of aan de zijkant van de organische resultaten de producten weer te geven voorzien van hun naam, een afbeelding en de kostprijs worden potentiële klanten meteen getriggerd om ze te bestellen. Op vlak van efficiëntie en resultaten overstijgt een Google Shopping campagne voor webwinkels dan ook veelal moeiteloos de text-based AdWords advertenties.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven