Jarenlang was mond-tot-mondreclame de meest waardevolle vorm van reclame voor (online) shops. Tegenwoordig is mond-tot-mondreclame uiteraard nog altijd zeer belangrijk, maar de manier waarop ze gebeurt is door de jaren heen veranderd. Daar waar vroeger mond-tot-mondreclame in het bijzonder gebeurde door vrienden en familieleden of andere bekenden is dat tegenwoordig niet langer het geval. Zomaar even 49 procent van de consumenten zou vooraleer een aankoop te doen eerst op zoek gaan naar de mening van zogenaamde influencers op social media. Verwacht wordt dat dit aantal in de maanden en jaren die komen alleen maar verder zal toenemen waardoor de impact van influencer marketing nog groter zal worden. Wil jij met jouw webshop ook de voordelen plukken van influencer marketing? Maak dan zeker gebruik van de interessante tips die zijn terug te vinden op deze pagina!

Tip 1: Laat influencers berichten op je eigen kanalen plaatsen

Om bovenstaande te kunnen realiseren moeten influencers betrokken worden bij de eigen content die je plaatst. Een merk welke er om bekend staat veelvuldig gebruik te maken van deze techniek is ThreadBeast. Er werd door het bedrijf voor gekozen om een aantal Facebook advertenties te maken met streetwear influencers zoals bijvoorbeeld Nightwing2303. De video die werd geplaatst deed als het ware dienst als een vorm van review waarbij de influencers een doos openden en de inhoud er van bespraken. Het betreft hier een zeer eenvoudig concept, maar ze bleek razend succesvol. Het filmpje in kwestie scoorde namelijk zomaar even 4 miljoen views. Een extra positief gevolg was terug te vinden in de click-through-rate die steeg met zomaar even 36 procent. Ook jij kan dit realiseren voor jouw webshop door een beroep te doen op de diensten van een influencer.

Tip 2: Maak gebruik van de kanalen van interessante influencers

Influencers kunnen je helpen om jouw bereik via hun eigen kanalen uit te breiden. Dit is een razend efficiënte vorm van influencer marketing waarbij er gebruik wordt gemaakt van de volgers van de door jou gekozen influencer. Bovendien kan je rekenen op het extra voordeel dat je een volledig ander segment binnen jouw doelmarkt aanspreekt. Liefhebbers van voetbal zullen zich op dit vlak nog een bekend voorbeeld voor de geest kunnen halen. Eén van de meest spraakmakende en duurste transfers van de voorbije jaren was deze van stervoetballer Paul Pogba naar Manchester United. Na lange onderhandelingen maakte de topspeler de overstap naar de Premier League club waarna een officiële verklaring de wereld werd ingestuurd. Op hetzelfde ogenblik deelde Pogba via zijn eigen social media kanalen een foto van zichzelf met een advertentie van het merk Adidas. De reclamespot werd een echte hit en realiseerde zomaar even een slordige 2,5 miljoen views.

influencer marketing

Tip 3: Het bepalen van de beste influencer voor jouw webshop

De aangehaalde voorbeelden in dit artikel zijn uiteraard voor de kleine en gemiddelde webshop onhaalbaar, maar dat betekent niet dat je geen beroep kan doen op interessante influencers, in tegendeel. Wel is het zo dat je bij het uitkiezen van een influencer met een aantal verschillende factoren rekening zal willen houden. Het betreft hier de volgende zaken:

  • Hoe relevant is de influencer in kwestie? Een influencer moet relevant zijn voor jouw webshop. Hij of zij moet zich dan ook richten op het marktsegment waar jij met jouw webwinkel in actief bent. Omgekeerd moet ook je webshop uiteraard aansluiten op de influencer in kwestie.
  • Het bereik. Het betreft hier uiteraard het aantal mensen die een bepaalde influencer volgen. Het is evenwel belangrijk om je niet blind te staren op aantallen. Kijk bijvoorbeeld vooral ook naar de interactie die er plaatsvindt tussen de influencer en diens volgers. Let wel, hoe meer volgers en hoe groter bijgevolg de invloed van de influencer, des te hoger de kosten komen te liggen.
  • De betrokkenheid die de influencer kan realiseren. Mensen kennis laten maken met jouw product(en) is één ding. Ze ook daadwerkelijk een bestelling laten plaatsen is nog iets helemaal anders.

Tip 4: Bouw een relatie op met je influencer

Heel veel influencers vinden het belangrijk dat je eerst op een normale manier contact met ze legt en kennis met ze maakt. Reageer bijvoorbeeld een aantal keer op berichten die ze plaatsen op social media en praat met ze, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Twitter Chat. Heel wat influencers zijn niet alleen maar uit op financieel gewin en willen vooral erkenning krijgen. Als een belangrijke influencer afhaakt is de kans dat hij of zij ooit nog voor jou wil werken bijzonder klein. Hou dit dan ook steeds in je achterhoofd.

Tip 5: Meten is weten

De vijfde en laatste tip wanneer je er voor kiest om een influencer in te schakelen voor je webshop heeft betrekking tot de resultaten die worden behaald. Influencers moeten kunnen aantonen welke impact hun acties hebben gehad. Dit is een behoorlijke uitdaging, want het meten van dergelijke resultaten is niet altijd een sinecure. Blijkt uit de resultaten dat een bepaalde influencer niet voldoet? In dat geval is het uiteraard belangrijk om de samenwerking (op een vriendelijke manier) stop te zetten en op zoek te gaan naar een andere influencer om mee samen te werken.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven