Hoe kun je beoordelingen van je klanten krijgen?

2 nov, 2020 | 8 reacties

Voor een website of webshop is het van groot belang om positieve beoordelingen te ontvangen van klanten. Niet alleen tonen deze aan dat je huidige klanten tevreden zijn over de producten en/of diensten die je levert, maar vele positieve beoordelingen zullen er ook toe leiden dat potentiële nieuwe klanten je website bezoeken en misschien wel overgaan tot een aankoop. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat meer dan 90% van de mensen beoordelingen van klanten meeneemt tijdens hun eigen aankoopproces. 80% van de mensen vertrouwt daarnaast deze beoordelingen, waardoor ze van groot belang zijn voor websites.

Omdat de beoordelingen van klanten een grote impact hebben jouw website, is het van belang om ook daadwerkelijk beoordelingen te vergaren. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de conversieratio, oftewel de klanten die je website bezoeken en ook daadwerkelijk iets aanschaffen via jouw site, significant omhoog gaat wanneer er positieve beoordelingen van klanten te vinden zijn. In sommige gevallen gaat deze ratio met wel 50% omhoog. Er is al een mooie term ontstaan voor het gebruiken van positieve beoordelingen van klanten om nieuwe klanten aan te trekken: review marketing. Maar hoe krijg je jouw klanten zo ver om jouw site te beoordelen?

 

Hoe krijg je klanten zo ver om hun beoordelingen te delen?

Ook al worden je producten en diensten gewaardeerd, dit betekent niet automatisch dat klanten ook daadwerkelijk hun beoordelingen zullen delen met de wereld. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je klanten zo ver kunt krijgen om hun (positieve) beoordelingen te posten. Hieronder vind je een aantal manieren aan de hand waarvan je beoordelen van je klanten kunt verkrijgen.

 

Wees direct: stuur een email

Soms is om iets vragen de beste manier om iets te krijgen. Zeker wanneer jouw klanten je waarderen, vinden ze het in de norm totaal geen probleem om een beoordeling voor je te posten. Natuurlijk mag je niet gaan vragen om positieve beoordelingen, maar verder staat vragen vrij. Daarom is het van belang om zowel bij online als offline aankopen het emailadres van je klant te verkrijgen. Op deze manier kun je deze klant niet alleen op de hoogte houden van het laatste nieuws of een nieuwe kortingscode opsturen, maar je kunt tevens via de mail vragen om een beoordeling van deze klant. Een simpele beoordeling of een langere recensie met pluspunten, dat is natuurlijk geheel aan de klant.

 

Gebruik eerst interne onderzoeken

Niet elke klant zal altijd even tevreden. Logischerwijs wil je liever niet dat klanten negatieve beoordelingen achterlaten. Een manier om negatieve recensies te voorkomen is middels intern onderzoek. Deze klanttevredenheidsonderzoeken worden niet in het openbaar gepubliceerd, maar zo geef je wel een potentieel ontevreden klant een klankbord. En dat niet alleen, maar klanten waarderen het als er ook daadwerkelijk iets gedaan wordt met hun feedback. Als je kunt aantonen dat er daadwerkelijk geluisterd is, kan dit leiden tot een positieve beoordeling van de klant die wel extern gedeeld wordt. Ook goede hulp van de klantenservice zal de kans op een positieve beoordeling flink vergroten.

 

Geef klanten een reden om je te beoordelen

Sommige klanten hebben wat aanmoediging nodig om hun beoordelingen te delen met de wereld. Als een email nog niet leidt tot een beoordeling, kun je van tijd tot tijd mensen belonen die een beoordeling geven. Hierbij moet je denken aan verlotingen onder een x aantal beoordelaars. Dit zal vele klanten er toe doen verleiden om toch een beoordeling achter te laten, zeker wanneer het product bij vele klanten op het verlanglijstje staat. Het moet immers voor de klant wel de moeite waard zijn om een beoordeling achter te laten. Dit kun je zelf het beste beslissen, maar dit is dus wel een strategische keuze.

 

Stuur aan wat de klant vermeldt in de recensie

Een vijf sterren beoordeling is altijd fijn, maar een korte recensie waarin weinig wordt gezegd is niet iets wat vele potentiële klanten naar je website zal lokken. Echter komt het geregeld voor dat klanten één of twee zinnen tekst schrijven voor een recensie. Dat is natuurlijk hun goed recht, maar je hebt er zelf niet zo veel aan. Het is daarom slim om bijvoorbeeld middels tekst boven het recensieformulier aan te geven wat je zoal in een recensie kan vermelden. Denk aan producten, wat positief hieraan was, goede ontvangst of de klantenservice van de site. Je kunt natuurlijk ook overwegen om een vaste vorm voor je recensieformulier te gebruiken, maar dit wordt veelal door klanten als te sturend ervaren. Geef daarom klanten altijd de vrijheid om zelf hun beoordeling te bepalen.

8 Reacties

  1. Alexandra

    Klinkt logisch. Krijg zelf ook wel eens van die verzoeken. En inderdaad ik kijk ook altijd naar recensies van anderen voor een aankoop.

    Antwoord
  2. Deborah

    Er staan hier handige tips vermeld voor mensen die een webshop oid hebben.
    Vaak krijg ik, wanneer ik iets online besteld heb, een mail met de vraag een recensie achter te laten. Bij sommige webshops kun je zelfs prijzen winnen of extra punten verdienen.

    Antwoord
  3. Jouvence

    Handige tips om mee te nemen zijn dit! Ik denk dat een mail achterna sturen toch een van de effectiefste manieren is als ik naar mezelf kijk.

    Antwoord
  4. Manon

    Ik vind het vaak te veel moeite. Ik laat alleen een review achter als het product me echt omver heeft geblazen en ik het IEDEREEN wil aanraden.

    Antwoord
  5. Its Outlet

    Voor een website of webshop is het van groot belang om positieve beoordelingen te ontvangen van klanten.

    Antwoord
  6. rachel

    altijd belangrijk om positieve feedback te krijgen van klanten

    Antwoord
  7. Vivienne

    Inderdaad zijn reviews belangrijk. Ik neem er zelf niet altijd tijd voor. Ook niet om het van anderen te vragen in mijn werk. Wel goed om er weer eens naar te kijken!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.