Goede content creëren is de belangrijkste stap om een publiek te vinden, maar weten hoe je ze moet bereiken geeft nog je een voorsprong. Zonder die zoekwoorden is je content niet goed genoeg om het juiste publiek aan te spreken, laat staan te vinden. Al je harde werk is dan voor niets geweest.

In dit artikel, nemen we je mee naar de zoekwoorden zoektocht, hoe je deze kan vinden in enkele stappen en je strategie kan herzien. Let’s go!

Waarom moet je betere zoekwoorden hebben

Als je al enige tijd met je website bezig bent, dan is de kans groot dat je bekend bent met de basis van zoekmachine optimalisatie (SEO). Er is een goede interne link strategie, meta omschrijvingen, en een degelijke zoekwoorden strategie aanwezig. Toch kan het ervoor zorgen dat je keuze van zoekwoorden voor stilstand zorgt van je organische verkeer.

Dat betekent dus dat zoekwoorden kiezen best wel nuttig kan zijn. Dit artikel bevat inzichten die impact kunnen hebben op je lange termijn zoekmachine resultaten. Als je je niet bewust bent dat goede zoekwoorden nodig zijn, dan hebben we nog dit overzichtje voor je:

  • Ze kunnen organisch verkeer verhogen. Je kan clicks en views kopen, maar zoekmachine verkeer is de belangrijkste bezoekersstroom. Maak goede content met degelijke zoekwoorden en wacht op de resultaten.
  • Je kan ze gebruiken om ongekende routes te vinden van bezoekers. De juiste zoekwoorden kunnen ervoor zorgen dat je ongekende niches aanspreekt. Wat je een voordeel geeft.
  • Maak je content zo natuurlijk mogelijk. Zorg ervoor dat de zoekwoorden goed vermengd zitten in je teksten. Als je ze te vaak laat opduiken in je teksten dan zal de kwaliteit van je inhoud eronder leiden.

Even een stapje terug om een voorbeeld te bekijken van een optimaal zoekwoorden strategie. Beeld je in dat je webdesigner bent en je moet een goed zoekwoord zien te vinden om een nieuw product te lanceren. Een slecht idee zou zijn, in dit geval, om een term te kiezen als ‘nieuw WP thema’ – het is niet alleen een term met zeer laag zoekvolume, maar het is ook verwarrend door de afkorting. Een betere keuze zou ‘premium WordPress thema’ zijn, het is direct een pak specifieker en duidelijker.

Anders bekeken: zelfs een kleine verandering in je zoekwoorden strategie kan voor een grote impact zorgen. Daarom moet je dit constant bijsturen.

Hoe maak je betere zoekwoorden voor je WordPress website (3 stappen)

In dit gedeelte laten we drie eenvoudige stappen zien om je zoekwoorden strategie te optimaliseren. We proberen het zo eenvoudig mogelijk te houden en leggen uit waarom elke stap nodig is.

 

Stap #1: Onderzoek je opties grondig

 

 

 

Google’s Keyword Planner is een eenvoudige tool om je onderzoek te starten.

De eerste stap van een goed zoekwoorden strategie is geen termen te kiezen die je vaak gebruikt. Als je een goed oog houdt op zoekwoord combinaties, dan vind je af en toe een echte topper. Maar je zal ook kostbare tijd verliezen en veel moeite steken. Een basis strategie, in dit geval, is om de meest populaire zoekwoord combinaties te gebruiken die in jouw niche belangrijk zijn.

Deze aanpak vergt een beetje werk, maar je zal binnen afzienbare tijd wel resultaat zien. Als je zoekwoorden kiest op feiten en niet op vermoeden, dan zal er verkeer naar je website komen omdat je meer authoriteit verkrijgt. Het ganse proces is traag, maar het werkt.

Niet zeker welke stappen te ondernemen? Hier is een to-do lijst:

  1. Maak gebruik van de Google Keyword Planner en vind zo de beste zoekwoord combinaties in jouw niche.
  2. Maak een lijst van zoekwoorden die goed passen bij je website.
  3. Zoek naar elk zoekwoord in je lijst en analyseer de top resultaten.
  4. Neem nota van de handelingen die je concurrenten gebruiken en de artikelen die zij plaatsen. Zorg dat jouw content even goed is en dat teksten lang genoeg zijn.

 

Stap #2: Gebruik zowel short als long-tail keywords

 

Als je zoekwoord combinatie langer is dan drie woorden, dan heb je een long-tail.
Tot nu hebben we het nog niet gehad tussen het verschil van short en long-tail zoekwoorden. Short = één of twee woorden, zoals bijvoorbeeld ‘WordPress thema’. Long-tail = minimum drie woorden zoals ‘Beste gratis WordPress thema’.
Technisch gezien kan je elk type zoekwoord gebruiken voor je inhoud. Praktisch gezien is het lastig te ranken op short keywords omdat ze meer competitie bevatten. Daarom worden long-tail keywords vaker aangeraden. Ze zijn makkelijker om op te ranken.

Voor de beste resultaten pas je best een strategie toe waar individuele en long-tail keywords gebruikt worden. Zo kan je alles bespreken en als je website meer autoriteit verkrijgt  zal je ook resultaat zien. Enkele stappen die je moet nemen om dit allemaal te doen slagen:

  1. Deel de potentiële zoekwoorden op in short en long-tail.
  2. Gebruik Google Keyword Planner om zoekvolumes na te gaan. En of die interessant genoeg zijn om te gebruiken in je content.
  3. Vervang zoekwoorden waarvan je denkt dat ze te moeilijk zijn om hoog op te ranken.
  4. Hou de lijst gevuld met zoekwoorden die drie of meer woorden bevatten.

Op dit moment is jouw lijst van zoekwoorden mogelijk ‘ingewikkeld’. Als je teveel opties hebt, dan gebruik je best Google Keyword Planner om de exacte zoekvolumes na te gaan en een lijst te maken van makkelijk en moeilijke opties. Zo kan je een nieuwe lijst samenstellen of je huidige lijst verbeteren.

 

 

Stap #3: Herhaal je onderzoek geregeld

 

Moz’s Keyword Explorer is nog een handige tool dat je kan helpen om betere zoekwoorden te vinden voor je website.

Na de eerste twee stappen, moet je al een behoorlijke lijst van zoekwoorden hebben, waarmee je aan de slag kan. Goed nieuws dus. Maar je moet het onderzoek geregeld herhalen om nieuwe mogelijkheden na te gaan en te bekijken of de zoekvolumes nog dezelfde zijn.

De reden is eenvoudig, de manier waarop mensen zoekmachines als Google gebruiken, verandert vaak. Zoekwoord combinaties veranderen, en de mogelijkheden die je vroeger links liet liggen omdat er een te laag zoekvolume was, kan nu helemaal anders zijn. Zoals een artikel schrijven over Kerstmis in Maart, er zullen amper lezers zijn. Maar schrijf je hetzelfde artikel in November, dan liggen de kansen al heel wat hoger. Een uitvergroot voorbeeld, maar je snapt het wel.

Deze stappen onderneem je dus het best:

  1. Kijk naar variaties van zoekvolumes voor alle zoekwoord combinaties die je in je lijst hebt.
  2. Verwijder combinaties die veel te weinig zoekvolume hebben.
  3. Her-groepeer de overblijvende zoekwoorden volgens zoekvolume.
  4. Bekijk andere opties die je mogelijk nog niet gebruikt.

Voor punt 4 bekijk dus ook stap 1 in dit artikel nog eens. Het enige verschil is dat je website nu in een betere positie moet staan.

Conclusie

Zoekwoord onderzoek is niet zo leuk als het schrijven van content, maar het is noodzakelijk geworden. De juiste zoekwoord combinaties gebruiken kan je het juiste publiek opleveren. Maar je moet onderzoek doen en dit blijven onderhouden.

Gratis optimalisatie tips voor website en webshop.

Je bent succesvol ingeschreven