Zoekmachine optimalisatie

Liever relevante bezoekers?

Bezoekers binnenhalen via Google, dat kan met zoekmachine optimalisatie. Op de eerste pagina staan binnen je zoekopdracht kan betekenen dat je meer bezoekers krijgt en meer bestellingen, en zo een hogere conversie kan behalen.

Heb je er geen kaas van gegeten en geef je dit liever uit handen? Geen probleem, wij kunnen dit voor je opnemen en een on-site optimalisatie uitvoeren. Daarnaast leggen we links naar jouw website, zodat je website in aanzien stijgt!

kostprijs website optimalisatie

Benieuwd naar de kosten om jouw website hoger in Google te krijgen?

Hoger in Google?

Door jouw website te optimaliseren zal je website stijgen in zoekresultaten. Maar vooral krijg je relevante bezoekers die op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

Analyse

We nemen je website grondig onder de loep en leggen de pijnpunten bloot. Die pakken we aan en maken de website klaar voor de toekomst. 

Toekomstgericht

Zoekmachine optimalisatie voer je uit met het oog op de toekomst. 

Met deze zoekwoorden scoor je het best

Je hebt veel tijd gestoken in het ontwikkelen van jouw website en bent tevreden over het resultaat. Nu blijkt echter dat potentiële klanten jouw website nog niet zo goed kunnen vinden; de bezoekersaantallen vallen namelijk nog erg tegen. Herken jij jezelf ook in deze situatieschets? Dan is de informatie uit dit artikel waarschijnlijk erg waardevol voor jou. In dit artikel geven we je een aantal tips voor het optimaliseren van jouw website voor bepaalde zoekwoorden.

Waarom is het optimaliseren van zoekwoorden belangrijk?

De zoekresultaten van Google worden samengesteld aan de hand een groot aantal beoordelingscriteria. Voordat jouw website wordt opgenomen in de zoekresultaten van Google, zal een robot (een zogenoemde ‘crawler’) eerst jouw website bezoeken. Deze robot beoordeelt jouw website direct op basis van de door Google opgestelde beoordelingscriteria. Om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten van Google altijd actueel zijn, zal de crawler jouw website regelmatig bezoeken om te kijken of er dingen zijn veranderd.

Eén van de belangrijkste taken van Google is het matchen van een zoekopdracht van een gebruiker met een website waarop deze informatie waarnaar gezocht wordt waarschijnlijk gevonden kan worden. Hoe groter Google de kans acht dat jouw website de informatie kan bieden waar naar gezocht wordt, hoe hoger jouw website op het betreffende zoekwoord zal worden gepositioneerd. Het klinkt nu wellicht al een stuk logischer dan Google natuurlijk wel moet weten welke informatie op jouw website aanwezig is, om voor een goede match te kunnen zorgen.

Door specifieke zoekwoorden frequenter op te nemen in een relevante tekst op jouw website, laat je aan de crawler van Google weten waar de pagina over gaat. Het resultaat zal (nadat je ook goed scoort op de andere beoordelingscriteria) zijn dat jouw website een hogere positie krijgt op de zoekwoorden waar jouw potentiële klanten naar zoeken.

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Wanneer we spreken over het optimaliseren van zoekwoorden, dan hebben we het over zowel short-tail als long-tail zoekwoorden. Om het verschil tussen deze twee termen duidelijk te maken, zullen we een beknopt voorbeeld geven. Stel je hebt een website voor kantoormeubilair. Natuurlijk wil je dan via Google gevonden worden op bijvoorbeeld de zoekterm ‘bureaustoelen’. Dit zoekwoord noemen we een ‘short-tail zoekwoord’. Nu zul je merken dat veel andere webshops dit ook een interessant zoekwoord vinden en hun website waarschijnlijk hebben op geoptimaliseerd om een betere positie in de zoekresultaten te verkrijgen. Het is daarom vaak lastig om Google ervan te overtuigen dat jouw website beter matcht met dit zoekwoord dan de websites van jouw concurrenten.

Stel, je verkoopt in jouw webshop ook een zwarte bureaustoel en je wilt jezelf graag richten op potentiële klanten die zoeken naar een zwarte bureaustoel. In dat geval wil je graag gevonden worden op een zoekwoord als ‘zwarte bureaustoel kopen’. Dit zoekwoord noemen we een ‘long-tail zoekwoord’. In vergelijking met het short-term zoekwoord zullen een stuk minder concurrenten zich op dit long-tail zoekwoord richten. Natuurlijk is het aantal zoekopdrachten op long-tail zoekwoorden doorgaans een stuk lager, maar een dergelijk zoekopdracht geeft (in tegenstelling tot het short-tail zoekwoord) wel direct de intentie van het kopen van een zwarte bureaustoel weer. In de praktijk loont het daarom om jezelf te richten op specifieke long-tail zoekwoorden, in plaats van het aangaan van de concurrentiestrijd op generieke short-tail zoekwoorden.

 

Heb je nog vragen over zoekwoorden?

Na het lezen van dit artikel heb je kennis opgedaan over de verschillende soorten zoekwoorden en het belang van het optimaliseren van jouw website. Natuurlijk begrijpen we dat het bepalen van de juiste zoekwoorden en het optimalisatieproces als erg technisch ervaren kan worden. Kunnen wij jou helpen bij het bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw website? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder!

Webdesign

Een nieuw verhaal begint steeds met een goed gesprek.

Contact

ddp-et-icon|et-icon-pin|

Aalst, België

Nieuwsbrief

Ontvang tips en nieuws via e-mail.