Op het ogenblik dat je vroeger als eigenaar van een website een inkomende link zag verschijnen in de hulpprogramma’s van Google maakte je waarschijnlijk telkens een klein vreugdesprongetje. Tegenwoordig wordt dit enthousiasme veelal enigszins ingeperkt omdat niet zomaar elke link je ranking in de zoekresultaten goed doet, in tegendeel. Op het ogenblik dat je organische backlinks krijgt heb je hier in de basis maar weinig controle over (je kan uiteraard wel verzoeken om ze terug te verwijderen indien je dat wenst), maar wanneer je zelf op zoek gaat naar waardevolle links zijn er toch een aantal factoren waar je rekening mee zal willen houden. Dit geldt onder meer voor de domeinnaam controleren voor wat de ‘DA’ en ‘PA’ betreft. Wat deze begrippen nu exact omvatten en waarom ze belangrijk zijn ontdek je hier!

Domeinnaam controleren op ‘Domain Authority’ of DA

De zogenaamde ‘Domain Authority’ verwijst zoals de naam reeds laat vermoeden naar de autoriteit waar de domeinnaam over beschikt. Dit is een belangrijke factor die een niet onaanzienlijke invloed heeft op de ranking in de zoekresultaten. De DA waar een website over beschikt wordt door tal van uiteenlopende factoren be├»nvloed. Verschillende van deze zaken zoals bijvoorbeeld de leeftijd van de domeinnaam heb je niet zelf in de hand. Dat geldt wel voor andere factoren zoals met name de hoeveelheid content en de kwaliteit waar je website over beschikt. Ook het aantal inkomende links en de waarde waar zij over beschikken zullen globaal een zekere invloed hebben op de DA. Indien je er voor zorgt dat je op vlak van SEO alles goed op een rijtje hebt en je structureel verder bouwt aan je website zal je kunnen vaststellen dat de DA na verloop van tijd alleen maar verder zal verbeteren.

Domeinnaam controleren op ‘Page Authority’ of PA

Je domeinnaam controleren doe je niet alleen op globaal niveau. Om een goede DA te kunnen realiseren is het dan ook in de praktijk vaak zeer belangrijk om de nodige aandacht te besteden aan de verschillende, individuele onderdelen waar je online business over beschikt. Hier loert ook een tweede waarde om de hoek, namelijk de ‘PA’ of ‘Page Authority’. Ondanks het feit dat PA en DA twee verschillende begrippen en indicatoren zijn moet het gezegd dat ze onrechtstreeks ook erg nauw met elkaar verbonden zijn. Beide begrippen hebben ook min of meer hetzelfde doel, namelijk aangegeven hoe goed (of hoe slecht) jouw website en diens pagina’s nu precies presteren. Veel mensen maken bovendien de fout om slechts een solide basis te voorzien van hun website zonder dat er aan verder wordt gebouwd. Geldt dat ook voor jou? Dan zal je merken dat je nooit een echt goede PA en DA zal weten te realiseren.

Je domeinnaam controleren op vlak van PA (en DA) is tegenwoordig zeer eenvoudig mogelijk door gebruik te maken van een aantal tools die gratis op het internet zijn terug te vinden. Wanneer je dit hebt gedaan en je hebt moeten vaststellen dat het niet bepaald goed gaat met je PA is het tijd om daar iets aan te veranderen. Wellicht kan je reeds heel wat issues voorkomen door even kritisch te kijken naar de content van je pagina’s. Is de content nog up 2 date, geeft ze daadwerkelijk een antwoord op de vraag van je doelgroep en ga zo maar door.

Het begrip ‘content is king’ mag dan wel bijzonder oud zijn, ze is op vandaag misschien wel meer dan ooit tevoren van toepassing. Vergeet bovendien ook zeker niet de deelbaarheidsfactor van je content. Naarmate je content interessant(er) is om te lezen zullen mensen zich ook sneller geroepen voelen om deze te delen via social media. Ook dergelijke acties kunnen er voor zorgen dat je PA en uiteindelijk ook je DA structureel zal verbeteren.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven