Veel marketing managers kijken louter naar het aantal fans om het succes van hun Facebook-pagina af te meten. Dat is zinloos, want het algoritme van Facebook redeneert helemaal anders. Wie leuk schrijft, boeiend informeert, vaak varieert en op die manier veel betrokkenheid (vind-ik-leuks, commentaren of het delen van de post) genereert, heeft bij Facebook immers een voetje voor. En dat resulteert in een hoger bereik, wat betekent dat meer volgers je updates zien.

Waarom meer variatie in je updates zorgt voor meer volgers en voor een hogere betrokkenheid

Download gratis Ebook

Maar wat is nu de definitie van een goede Facebook-update?

Het antwoord is simpel: een update die het hart en de geest van de lezer of volger beroert. Het hart beroeren betekent dat je een bepaalde emotie bij de volger losmaakt; de geest beroeren betekent dan weer dat je een intellectuele snaar hebt geraakt. Het eerste doe je door entertainende of emotioneel getinte updates te schrijven, het tweede door informatieve bijdragen te posten. Pas wanneer emotie en ratio in evenwicht zijn, kan je je volledige volgerspubliek gaan bespelen. Door enkel voor emotie of ratio te kiezen bij het schrijven van je updates, maakt dat je (theoretisch) de helft van je doelpubliek bereikt. Een voorbeeld? Wanneer een lingeriezaak enkel fotoshoots van nieuwe collecties brengt, is ze te eenzijdig op het emotionele aan het mikken. Het posten van tips en adviezen, checklists, wist je datjes of links naar interessante artikelen op de eigen website of op externe websites zal de emotie/ratio-verdeling meer in evenwicht brengen. Of denk ook aan een vastgoedkantoor dat zich louter beperkt tot het adverteren van nieuwe huizen, met af en toe een link naar een nieuwe wetgeving. Te rationeel, toch? Die kan de tijdslijn toch ook uitbreiden met wat humoristische filmpjes over vastgoed, met interieurbeelden die doen dromen, met een leuk citaat of met een blik achter de schermen van het kantoor?

Varieer niet alleen in emotie en ratio, maar varieer tout court

Facebook-updates moeten dus interessant of leuk zijn. Maar de lingeriezaak die elke dag ofwel een productshoot of een tip brengt, verveelt op den duur ook. Interessant en leuk dienen in een grote variatie gebruikt te worden. In de vorige alinea kon je al een aantal voorbeelden lezen, maar dit eBook gaat verder: ze brengt een menukaart van de meest gebruikte types updates waarmee een merk of bedrijf kan communiceren met volgers op Facebook. Dit eBook wil vooral inspireren, door voorbeelden te tonen van 35 mogelijke updates waarmee je het hart en de geest van je volgers kan raken. Wie deze menukaart toepast op het eigen merk of bedrijf, schotelt de fans een veel boeiender Facebook-pagina voor, met meer vind-ik-leuks, commentaren of gedeelde posts. Succes gegarandeerd dus!

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven