Je hebt vast wel al gemerkt dat Google de voorbije jaren aanzienlijk slimmer is geworden. Wanneer je een bepaalde vraag stelt aan de zoekmachine geeft ze je dan ook meteen het antwoord zonder dat je daarvoor nog naar een andere website moet surfen. Dat werkt natuurlijk erg efficiënt, maar anderzijds moet het gezegd dat dit voor veel eigenaars van een website een doorn in het oog is. Zij zien op deze manier namelijk hun bezoekersaantallen in rook opgaan. Toch hoeft dit rampscenario zich absoluut niet te voltrekken. Ook jij als eigenaar van een website kan namelijk je voordeel doen met structured data. Hoe? Dat vertellen we je graag op deze pagina!

Wat is structured data precies?

In eerste instantie is het natuurlijk van belang om te weten wat structured data precies is. Om het eenvoudig uit te drukken gaat het hierbij eigenlijk om stukjes code of zogenaamde markeringen welke worden toegevoegd aan de pagina’s die deel uitmaken van je website. Deze stukjes code kenmerken zich door een specifieke structuur welke door zoekmachines kunnen worden uitgelezen en in hun zoekresultaten worden geïntegreerd. Dit zorgt er in de praktijk voor dat je zoekmachines een aardige handje kan helpen en dat zelfs op meerdere vlakken, namelijk:

  • Je helpt de zoekmachines om te begrijpen waar je website precies om draait;
  • Het wordt duidelijk gemaakt op welke manier mensen je kunnen contacteren;
  • Er wordt aangegeven hoe de informatie precies moet worden geïntegreerd in de zoekresultaten;

 

Bovenstaande zorgt er voor dat we kunnen stellen dat structured data er voor moet zorgen dat de zoekmachines concreet weten waar een bepaalde pagina binnen je website over gaat. Worden er bijvoorbeeld adresgegevens op weergegeven of betreft het een review? De taal die hiervoor moet worden gebruikt noemen we schema.org.

Rich snippets

Het toepassen van structured data zal er ook altijd voor zorgen dat de wijze waarop jouw informatie in de zoekmachines wordt gepresenteerd wordt beïnvloed. Op deze manier kan je ze extra laten opvallen. Zo is het door middel van rich snippets mogelijk om een kaartje weer te geven, kunnen er reviews of de afstand worden getoond en ga zo maar door. Door het op deze manier toepassen van structured data kunnen we stellen dat je twee vliegen in één klap slaat. In eerste instantie zorg je er namelijk voor dat je pagina beter opvalt in de zoekresultaten terwijl je daarnaast ook nog eens op efficiënte wijze waardevolle informatie verstrekt aan je (potentiële) bezoekers of klanten. Dit maakt de waarde van structured data meteen duidelijk.

 

Bovenstaande klinkt natuurlijk fantastisch, maar wat wanneer iedereen in (nagenoeg) elke pagina van zijn of haar websites structured data gaat toepassen? In dat geval ziet het toch haar doel compleet voorbij. Dat klopt. Net omwille van deze reden is het zo dat Google per zoekopdracht telkens zelf beslist wanneer rich snippets relevant zijn en wanneer niet. Zijn ze volgens Google niet relevant? Dan worden ze ook niet weergegeven. Daar kan jij als eigenaar van de website in kwestie ook helemaal niets aan veranderen.

 

Communiceren met de zoekmachines met schema.org

De communicatietaal die moet worden gehanteerd om te kunnen communiceren met zoekmachines is schema.org. In principe kent deze taal drie verschillende formaten, namelijk JSON-LD, Microdata en RDFa. In de basis doen alle drie deze talen hetzelfde, maar dan wel op hun eigen manier. Van alle drie de mogelijkheden is JSON-LD de meest stabiele.

 

Wat maakt structured data zo belangrijk voor jouw SEO?

Google heeft er een erezaak van gemaakt om haar gebruikers zo efficiënt mogelijk een antwoord te kunnen bieden op al hun vragen. Door gebruik te maken van structured data help je Google om de content die zich op jouw website bevindt zo te indexeren dat ze meteen kan dienen als antwoord op de gestelde vraag of de ingevoerde zoekopdracht. Dit helpt niet alleen Google, maar ook jouw website. Structured data kan er namelijk zomaar voor zorgen dat de indexering van jouw website aanzienlijk wordt verbeterd. Wil je jouw concurrenten op de belangrijkste zoekopdrachten die voor jouw website van toepassing zijn te slim af zijn? In dat geval is het toepassen van structured data werkelijk van cruciaal belang.

 

Hoe structured data gebruiken voor jouw website?

Ben je er na het lezen van de informatie op deze pagina ook van overtuigd dat het toepassen van structured data ook een meerwaarde kan betekenen voor jouw website? In dat geval is het uiteraard van belang om te weten hoe je er nu precies gebruik van kan maken. Wel, door het hanteren van de onderstaande drie stappen zal je dat zonder probleem kunnen doen!

 

  1. Breng een bezoekje aan schema.org en zoek de juiste stukjes code bij elkaar voor de pagina’s van jouw website;
  2. Pas de code aan, aan jouw persoonlijke wensen (vul bijvoorbeeld de correcte bedrijfsgegevens in, etc.);
  3. Voeg de code toe aan jouw website, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Google Tag Manager;

 

Beschik je over een WordPress website en heb je niet echt veel kennis met betrekking tot codes? In dat geval kan je er ook nog altijd voor kiezen om een plugin te gaan gebruiken. Wil jij ook de voordelen van structured data ontdekken? Twijfel dan niet langer en pas ze vandaag nog toe op jouw website!

Gratis optimalisatie tips voor website en webshop.

Je bent succesvol ingeschreven