Een hoge ranking in de zoekresultaten is tegenwoordig van groot belang voor iedereen die op het internet wil ondernemen. Het hoeft niet gezegd te worden dat de concurrentie op het internet door de jaren heen aanzienlijk is toegenomen. Dat is interessant voor de consument, want zij heeft de mogelijkheid om de diverse bedrijven tegenover elkaar uit te spelen. Voor de ondernemer betekent dit vooral dat er extra aandacht is vereist is voor wat de marketing betreft en dat ook vooral de SEO niet onder de radar mag blijven. Wil je graag een optimale positie in de zoekresultaten van Google kunnen behalen met jouw bedrijfswebsite? Dan lijkt een backlink je daarbij te helpen, maar er zitten ook wat addertjes onder het gras…

Backlink

Wanneer is een backlink voor je website interessant?

Het algoritme waar een zoekmachine als Google gebruik van maakt is door de jaren heen aanzienlijk geëvolueerd. Toen ze net werd gelanceerd betrof het eigenlijk een vrij eenvoudig stukje software wel op eenvoudige wijze kon worden gemanipuleerd. Wou je een hoge positie in de belangrijkste zoekresultaten voor jouw onderneming? Dan volstond het vaak om een enorme hoeveelheid backlinks op de meest uiteenlopende websites neer te zetten. Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar het zorgde er voor dat ook heel wat malafide ondernemingen de topposities innamen en daar wou Google verandering in brengen.

 

Tegenwoordig is bovenstaand scenario dus niet meer mogelijk. Google kijkt niet alleen naar de frequentie waarmee een nieuwe backlink wordt verkregen, daarnaast houdt ze rekening met het IP-adres van de achterliggende server, wordt er aandacht besteed aan het type website (matcht deze met het onderwerp van jouw website of webshop of niet) en ga zo maar door. Dit alles zorgt er voor dat de kwaliteit van je backlinks tegenwoordig duidelijk primeert ten opzichte van de kwantiteit.

 

De impact van een slechte backlink op je positie in Google

Daar waar je vroeger eigenlijk niets fout kon doen met het laten plaatsen van een willekeurige backlink naar je online business is dat tegenwoordig dus wel even anders. De vraag die veel online ondernemers zich dan ook stellen is of een slechte backlink nu daadwerkelijk hun ranking kan doen dalen. Dat is zeker en vast het geval. Omwille van deze reden is het altijd de moeite waard om, bijvoorbeeld met behulp van de Google Hulpprogramma’s na te gaan waar de backlinks naar je website precies vandaan komen. Zitten daar enkele slechte exemplaren tussen? Probeer ze dan te laten verwijderen of maak gebruik van de functie die Google aanbiedt om inkomende links af te wijzen.

 

Hoe op organische wijze backlinks verkrijgen?

Het verzamelen van backlinks kan in grote lijnen op twee verschillende manieren gebeuren. In eerste instantie heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een professionele linkbuilder onder de arm te nemen die voor jou op zoek gaat naar relevante bronnen om backlinks op te plaatsen. Een tweede mogelijkheid is zeker over de lange termijn gezien heel wat interessanter. Het kan namelijk ook dat er op min of meer organische wijze backlinks worden verkregen. Hoe dan? Door er voor te zorgen dat je waardevolle en interessante content aanbied op je website. Door het integreren van een blog in je bedrijfswebsite creëer je een waardevolle kennisdatabank die je heel wat stemmen van andere relevante bronnen kan opleveren.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven