GDPR: NIEUWE EUROPESE PRIVACYREGELS

Je zal het de laatste tijd al vaker gehoord hebben, de einddatum van GDPR komt eraan op 25 mei 2018. De afkorting staat voor General Data Protection Regulation en gaat over de regels om persoonsgegevens van Europese burgers beter te beschermen. Vanaf mei moet elk bedrijf hieraan voldoen en er kunnen ook controles uitgevoerd worden.gdpr

De nieuwe regels worden in het leven geroepen om individuen een betere bescherming te bieden als het gaat over hun privacy. Elk bedrijf die persoonsgegevens bijhoudt of verwerkt moet zich aan deze regels houden. Een nieuwsbrief, cookies voor Remarketing zijn enkele voorbeelden. Als een bedrijf een databank heeft met klantengegevens dan moeten ze zich aan de privacyregels houden vanaf 25 mei 2018.

Impact voor bedrijven

Bedrijven moeten de komende jaren de privacy policy als belangrijk beschouwen. Je moet kunnen aantonen dat jouw bedrijf ‘privacy compliant’ is. Hou er ook rekening mee dat 25 mei 2018 een einddatum is om alles in orde te brengen. Nadien kunnen er boetes volgen.

Wat moet je doen?

Om volledig in orde te zijn met GDPR, dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Als eerste stap is het belangrijk om in kaart te brengen welke data gebruikt wordt, waar die vandaan komt, hoe en door wie die kan gebruikt worden, … Hou alle data daarom goed bij en documenteer alles. Hou een dataregister bij met de gegevens die je bijhoudt, hoe je ze bekomen hebt en door wie het verwerkt wordt.

Hulp nodig?

Bij vragen kan je steeds contact opnemen. We kunnen jouw bedrijf onder de loep nemen en GDPR ready maken!

 

 

Gratis optimalisatie tips voor website en webshop.

Je bent succesvol ingeschreven