Selecteer een pagina

Het belang van adverteren op social media platformen is door de jaren heen aanzienlijk toegenomen. Iedereen is tegenwoordig wel op een bepaald social media kanaal terug te vinden waardoor jouw doelgroep via deze weg op relatief eenvoudige wijze kan worden benaderd. Bovendien is er nog een extra niet onbelangrijk voordeel verbonden aan adverteren op social media platformen als Instagram en Snapchat. In vergelijking met klassieke vormen van marketing is het namelijk heel wat voordeliger en daardoor toegankelijk voor een aanzienlijk grotere groep adverteerders. Ben jij ook van plan om gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden die worden aangeboden door platformen zoals Instagram & Snapchat? In dat geval kan de informatie op deze pagina je daar beslist bij helpen!

Adverteren op Instagram

In 2012 raakte bekend dat Facebook Instagram had overgekocht. Dit zorgt er voor dat verschillende diensten met elkaar vermengd zijn geraakt. Adverteren op Instagram gebeurt dan ook steeds door gebruik te maken van het Facebook advertentieprogramma. Sterker nog, in principe heb je om te adverteren op Instagram helemaal geen account op dit social media platform nodig. Dit wordt wel aangeraden. Heb je geen account, dan is het namelijk niet mogelijk om te reageren op eventuele reacties die op je advertenties worden geplaatst.

Advertentiemogelijkheden op Instagram

Instagram biedt haar adverteerders op moment van schrijven drie verschillende vormen van advertentiemogelijkheden aan, namelijk:

1. Foto-advertenties;
2. Carrousel-advertenties;
3. Video-advertenties;

Foto-advertenties worden omschreven als de meest neutrale advertenties. Je plaatst hierbij gewoon een foto zoals iedereen op Instagram doet. Je kan de keuze maken tussen een portret- of een landschapsfoto. Carrousel-advertenties maken het vervolgens mogelijk voor gebruikers om door verschillende afbeeldingen te swipen. Dit biedt adverteerders de mogelijkheid om met één enkele advertentie verschillende producten voor te stellen. Tot slot zijn er nog de video-advertenties. Instagram biedt de mogelijkheid om een videootje met een looptijd van 30 seconden te plaatsen. Hierdoor kan een korte commercial de wereld worden ingestuurd.

instagram

Call-to-actions en targeting mogelijkheden

Buiten bovenstaande biedt Instagram je de mogelijkheid om verschillende call-to-actions toe te voegen aan de advertentie. Dergelijke call-to-actions hebben als doel om de gebruiker aan te zetten om een bepaalde actie te ondernemen. De gekozen actie is steeds afhankelijk van het type advertentie. Het gaat hierbij om verschillende mogelijkheden zoals:

• Shop Now
• Install Now
• Sign Up
• Learn More

Om er zeker van te zijn dat jouw advertentie door de juiste mensen wordt gezien biedt Instagram je ook de mogelijkheid om verschillende targeting filters in te stellen. Targeting kan niet alleen gebeuren op vlak van leeftijd, maar ook het land waarin iemand woonachtig is evenals het geslacht waar hij of zij over beschikt. Hoe beter je deze targeting-opties benut, des te specifieker er een bepaalde doelgroep kan worden benaderd.

Adverteren op Snapchat

Een beetje een vreemde eend in de bijt tussen de social media platformen is Snapchat. Toch moet het gezegd dat jongeren deze service in sneltempo hebben omarmd waardoor er ook hier heel wat interessante mogelijkheden in terug te vinden zijn. Jongeren vinden het doorgaans maar saai om nog tekstberichten de wereld in te sturen waardoor ze foto’s en video’s verkiezen als ‘hip’ alternatief. Marketeers of ondernemers die jongeren als (belangrijkste) doelgroep hebben doen er dan ook zeker goed aan om zich in de advertentiemogelijkheden op Snapchat te verdiepen.

Hoe adverteren op Snapchat?

Je zal meteen kunnen vaststellen dat Snapchat adverteren grotere gelijkenissen vertoont met adverteren op Facebook. Dit komt omdat de Snapchat Ad Manager is gebaseerd op het Facebook Business Manager systeem. Ondanks het feit dat er heel wat raakvlakken bestaan heeft Snapchat haar advertentieprogramma toch een eigen identiteit willen geven. Het heeft dit onder meer gedaan door specifieke doelgroepmogelijkheden te integreren. Zo is het mogelijk om Ads te richten op lifestyle, demografie, locatie en devices. Kies je er voor om een advertentie voor lifestyle te creëren? In dat geval kan je een keuze maken uit zomaar even 60 verschillende interessecategorieën gaande van muziek tot nieuws en van festivals tot sport.

Bovenstaande zal voor veel marketeers en ondernemers reeds een eerste stap zijn in de juiste richting, maar ook de mogelijkheid om een ‘custom audience’ aan te spreken mag niet ontbreken. Tegenwoordig willen partijen die online advertentiecampagnes uitrollen niets liever dan dat ze specifiek kunnen aangeven welke mensen hun advertenties te zien krijgen. Ook op dit vlak biedt Snapchat haar adverteerders meer dan voldoende mogelijkheden. Er is zelfs sprake van een geotargeting optie waarbij er voor kan worden gekozen om specifiek gebruikers van Snapchat uit een bepaalde regio aan te spreken.

Vertical video’s en sponsored lenses

Ondanks het feit dat Snapchat net even wat anders is dan bijvoorbeeld Instagram heeft ze er toch voor gekozen om een verrassend herkenbare advertentie-optie te integreren. De zogenaamde vertical video’s leunen dan ook vrij dicht aan bij klassieke advertenties die worden getoond op Facebook en Twitter. Het feit dat er gebruik wordt gemaakt van verticale video’s zorgt er voor dat het volledige beeldscherm van een mobiele telefoon in beslag wordt genomen. Hierdoor wordt de impact van de advertentie aanzienlijk groter. Je moet er wel rekening mee houden dat deze video’s slechts 10 seconden mogen duren. Ook Snapchat biedt haar adverteerders bovendien de mogelijkheid om er een call-to-action in te verwerken.

Adverteerders die geen genoegen willen nemen met de vertical video’s optie van Snapchat kunnen er ook nog voor kiezen om zich te gaan focussen op de zogenaamde ‘sponsored lenses’. Het betreft hier een interactieve variant die gebruikers de mogelijkheid biedt om aan zijn of haar Snap een animatie of filter toe te voegen. Snapchat maakt dan een scan van het gezicht en plaatst daar een virtueel laagje make-up overheen. Bedrijven hebben de mogelijkheid om zelf een dergelijke filter te ontwikkelen. Eén van de eerste bedrijven die dit in Nederland deden was Unox. Zij koos er voor om een speciale Unix-kroon in het leven te roepen speciaal voor Koningsdag. Ook hier liggen uiteraard heel wat interessante mogelijkheden.

Instagram & Snapchat, twee waardevolle advertentieplatformen

Klassieke social media platformen om te adverteren zoals Facebook en Twitter blijven het goed doen, maar de grootste groei wordt gerealiseerd door beeldende platformen zoals Instagram en Snapchat. Veel mensen (en dan in het bijzonder jongeren) vinden er helemaal niets meer aan om gewoon tekst-based advertenties te aanschouwen. Zij willen getriggerd worden en op een hippe manier worden benaderd. Op dit vlak scoren Instagram en Snapchat werkelijk uitstekend. Dit maakt dat deze twee social media platformen misschien wel de toekomst vormen op vlak van online marketing.

Op de hoogte blijven van relevant webdesign nieuws?

Je bent succesvol ingeschreven