Op het ogenblik dat je er voor kiest om te ondernemen op het internet kan je verschillende verdienmodellen benutten. Klassieke voorbeelden van dergelijke modellen zijn bijvoorbeeld affiliate campagnes, maar wat ook te denken van Adsense en de verkoop van links en banners? Feit is dat het internet iedereen de mogelijkheid biedt om geld te verdienen. Op welke manieren dit allemaal kan gebeuren en welke van de verschillende opties nu voor jou precies het interessantst is kom je te weten op deze pagina!

 

Verdienmodel 1: Adsense

Het eerste verdienmodel welke we aan je willen voorstellen is misschien ook wel de bekendste. Het gaat hierbij uiteraard om Google Adsense. Dit programma heeft jarenlang (tot de komst van Google Shopping) samen met Google AdWords het advertentienetwerk van Google gevormd. De advertenties die door adverteerders door middel van Google AdWords zijn aangemaakt kunnen vervolgens zowel in het zoek- als het displaynetwerk van Google worden weergegeven. De vergoeding van Adsense advertenties gebeurt op basis van een zogenaamde CPC of cost-per-click. Dit betekent in de praktijk dat elke keer dat iemand op een advertentie klikt je geld verdient. Google Adsense is één van de meest toegankelijke en bovendien ook vaakst toegepaste verdienmodellen die er bestaan. Wanneer je over een informatie website beschikt is dit wellicht ook het eerste verdienmodel dat je moet gaan toepassen.

adsense

Verdienmodel 2: Affiliate marketing

Affiliate marketing biedt publishers een ongekend potentieel. Jarenlang was het voor de doorsnee websites onmogelijk om advertenties weer te geven van echt grote spelers binnen een bepaald marktsegment. De komst van affiliate marketing heeft daar verandering in gebracht en heeft de (online) advertentiemarkt meer dan ooit helemaal open gebroken. Affiliate marketing werkt in de praktijk haast nooit op basis van een CPC of cost-per-click (al zijn er uitzonderingen). De conversie gebeurt bij dit type van verdienmodel dan ook nagenoeg altijd door het realiseren van een lead of een sale. Er is sprake van een lead wanneer iemand zich bijvoorbeeld via jouw website aanmeldt voor een bepaalde cursus of zich registreert op de website van de adverteerder. De voorwaarden die zijn verbonden aan een lead worden steeds opgesteld door de adverteerder in kwestie en kunnen dus aanzienlijke verschillen vertonen.

 

Vindt er door middel van jouw affiliate marketing campagne een vergoeding plaats op basis van CPS of cost-per-sale? In dat geval moet er zoals de naam reeds laat vermoeden daadwerkelijk een verkoop plaatsvinden. De wijze waarop de vergoeding wordt toegekend kan ook hierbij sterk verschillen. Is er bijvoorbeeld sprake van een vastgestelde vergoeding per verkoop of wordt er een percentage van het verkoopbedrag toegekend als commissie? Bovendien is de hoogte van de vergoeding ook vaak afhankelijk van de prestaties die je website levert. Hoe meer verkopen, des te hoger het segment waarin je komt te zitten en des te meer commissie je doorgaans kan ontvangen. Om de mogelijkheden en voordelen van affiliate marketing zelf te kunnen ervaren moet je, je aanmelden bij een netwerk zoals bijvoorbeeld TradeTracker, Daisycon, Tradedoubler en ga zo maar door.

 

Verdienmodel 3: Dropshipping

Zou je graag een webshop willen oprichten, maar beschik je niet over het budget nog over de nodige ruimte om een grote voorraad aan te leggen? In dat geval was je vroeger gedoemd om te mislukken. Tegenwoordig ligt dat gelukkig helemaal anders. Een bijzonder belangrijk verdienmodel voor mensen die producten willen verkopen via een online verkoopkanaal is namelijk ‘dropshipping’. Door te kiezen voor dit verdienmodel fungeer je als het ware als tussenpartij tussen de groothandel en de consument zonder dat je zelf moet investeren in een bepaalde voorraad en dus heel wat financiële risico’s moet lopen. Bij dropshipping worden de bestelde producten namelijk rechtstreeks van jouw leverancier of partner naar de consument verstuurd. Dit kan bovendien gebeuren met een zogenaamd ‘whitelabel’ waardoor de koper het idee krijgt dat jij de producten hebt verstuurd en geleverd.

 

Verdienmodel 4: Verkopen van link- en bannerplaatsen

Over een goed backlink profiel beschikken is tegenwoordig een absolute must wanneer je de beste posities in de zoekresultaten wenst in te kunnen nemen. Hier kan je als online ondernemer ook zeker en vast gebruik van maken. Beschik je over een website die door de jaren heen een uitstekende autoriteit heeft weten op te bouwen? In dat geval kan een in-content link of bijvoorbeeld een bannerplaats je heel wat geld opleveren. Hoe beter de autoriteit van je website en hoe meer bezoekers je hebt, des te groter de waarde van dergelijke plaatsen wordt. Structureel werken aan het verbeteren van de autoriteit van je website kan dan ook niet alleen op korte, maar zeker op lange termijn een aanzienlijk (extra) financieel voordeel met zich meebrengen.

 

Verdienmodel 5: Betaalde posts op social media

Heb je een Facebookpagina, een Twitter account of een andere kanaal op een social media platform welke dagelijks heel wat bezoekers heeft? Ook hier gaat een mooie financiële waarde in schuil. Je zou er namelijk voor kunnen kiezen om via deze weg betaalde posts te plaatsen. Merken zijn tegenwoordig steeds vaker op zoek naar zogenaamde ‘influencers’. Het gaat hierbij om populaire personen (of experts) die zich specifiek richten op bepaalde sectoren, producten, diensten, etc. Door jezelf als influencer te positioneren beschik je zomaar over een extra interessant verdienmodel welke een enorm potentieel met zich meebrengt.

Gratis optimalisatie tips voor website en webshop.

Je bent succesvol ingeschreven