5 tips om te voorkomen dat emails in de spamfolder komen

Vervelend, een emailcampagne uitsturen en merken dat heel wat emails in de spamfolder terecht komen. Dat kan en moét beter. Maar wat kan je er precies aan doen?

In dit artikel geven we 5 tips waarmee je dit probleem kan aanpakken.

Tip 1: koop geen mailinglijsten

Het kopen van contactlijsten is om drie redenen een slecht idee:

  • De lijst is niet gestructureerd of gericht, met geprofileerde contacten verdeeld in groepen en op een coherente manier gekozen.
  • Je kan geen spam-traps vinden tussen gekochte adressen.
  • Het vergroot de kans dat de e-mail in de spamfolder terecht komt.

Het opbouwen van een contactenlijst is een belangrijke voorbereidende activiteit en garandeert een hoog rendement voor de communicatiecampagnes. Het is waarom je de tijd moet nemen om ethische contacten te verzamelen die echt geïnteresseerd zijn in jouw diensten, merken en producten. Gebruikersrapporten en een aanvaring met een spam-trap (een e-mailadres dat normaal lijkt, maar eigenlijk een valstrik is om spammers te identificeren) kan het verzenden en leveren van e-mails grondige schade toebrengen.

Waarom zorgt het kopen van e-maillijsten ervoor dat emails in de spamfolder terecht komen?

De IP- of domeinreputatie hangt af van jouw gedrag. Wanneer je een mailinglijst koopt, dan kies je ervoor om berichten te sturen naar gebruikers die geen toestemming hebben gegeven om ze te ontvangen. Die keuze vergroot de kans dat e-mailontvangers jouw inhoud als spam markeren. je zal niet langer toegang hebben tot hun inbox en de e-mails gaan rechtstreeks naar de spamfolder.
Het verzamelen van e-mailcontacten voor jouw lijsten is een lange en vermoeiende klus. Maar om resultaten te krijgen, moet je het correct doen. Er zijn geen tussenwegen en elke poging om het proces te versnellen kan schadelijk zijn. Om te voorkomen dat jouw e-mails in de spamfolder terechtkomen vanwege “ongeautoriseerde” contactlijsten, koop zeker geen mailinglijsten, maar vermijd ook:

  • Het delen van mailinglijsten
  • email scraping

Het delen van lijsten kan onschuldig lijken, vooral als je het doet met een “vertrouwde” bedrijfspartner. In werkelijkheid is het geen goede manier om spam te vermijden en is het onethisch. Het schendt de overeenkomst die je hebt gemaakt met abonnees en verhoogt het risico dat je e-mails worden gemarkeerd als spam. Een geldige alternatief is om jouw partner in de tekst van de nieuwsbrieven aan te bevelen.

E-mailscraping (of e-mailverzameling) is een van de gevaarlijkste e-mailmarketingactiviteiten, en wordt vaak uitgevoerd door spammers. Het omvat het verzamelen van e-mailadressen van websites via bots. Het is duidelijk verkeerd en zal de reputatie van het afzenderadres schaden.

Tip 2: Ruim je contactlijst geregeld op

Omdat jouw contactenlijst zo waardevol is, moet je deze creëren en uitbreiden met de juiste methoden. Houd het vooral onder controle zodat de lijst contacten bevat die de hoogste betrokkenheid kunnen garanderen. Wij raden u aan om jouw lijst regelmatig op te schonen door het volgende te verwijderen:

  • Inactieve contacten (mensen die jouw e-mails niet openen).
  • Generieke contacten die een “rol” aangeven in plaats van een fysieke persoon (zoals support @, admin @, enzovoort).
  • Ongeldige of niet-bestaande adressen die harde bounces genereren.
  • Contacten die zelden interactie hebben met de inhoud.

Jouw contactenlijst moet uiteraard ook vrij zijn van verkeerde adressen en spamtraps. Gebruik opschoonsoftware om slechte emailadressen uit jouw lijst te verwijderen.
De voordelen van het opschonen van de lijsten zijn duidelijk. Spamtraps kunnen ervoor zorgen dat u op de zwarte lijsten terecht komt.

Hoe vaak moet je jouw e-maillijst opschonen? De frequentie varieert van lijst tot lijst, maar elke drie tot zes maanden is een goede vuistregel – en zeker niet langer dan een jaar.

Tip 3: Opt-ins gebruiken om te voorkomen dat je emails in de spamfolder terechtkomen

Dus hoe verzamel je contacten voor de mailinglijst? Door ervoor te zorgen dat gebruikers zich vrijwillig op de lijst abonneren d.m.v. een formulier op een speciale bestemmingspagina op jouw eigen website. Vrijwillig aanmelden voor een nieuwsbrief vindt plaats via een proces genaamd “opt-in.” Het is een manier om, met een of meer stappen, de gebruiker hun gegevens te laten invoeren en  vervolgens autoriseren om hen een e-mail te sturen communicatie. Er zijn vier soorten opt-in:

  • Single Opt-in
  • Pre-selected Opt-in
  • Notified Opt-in
  • Double Opt-in

De Single Opt-in is een eenvoudige registratie. De gebruiker voert zijn e-mailadres in een formulier. Dit is de minst veilige methode omdat het geen bevestiging van de gebruiker vereist. Omdat je niet zeker weet of de abonnee zelf de inschrijving deed en dus jouw email als spam kan markeren.

Voor Pre-selected Opt-in is het registratie-selectievakje vooraf geselecteerd. De gebruiker hoeft alleen maar een vakje aan te vinken om te bevestign. Ze ontvangen dan een bevestigingsmail op het opgegeven adres. De aangemelde opt-in voorziet in het verzenden van een “welkomst-e-mail” of een reeks welkomstberichten. Deze garanderen over het algemeen een goede betrokkenheid en helpen bij het beoordelen of de verzamelde contacten echt geïnteresseerd zijn in jouw inhoud.

De Notified opt-in voorziet in het verzenden van een “welkomst-e-mail” of een reeks welkomstberichten. Deze garanderen over het algemeen een goede betrokkenheid en helpen bij het beoordelen of de verzamelde contacten echt geïnteresseerd zijn in jouw content.

De laatste optie is de Double opt-in. De gebruiker meldt zich aan en ontvangt vervolgens een e-mail met een link naar hen moeten klikken om hun registratie voor de nieuwsbrief te bevestigen.
Om te voorkomen dat jouw e-mails in spam terechtkomen, is de Double Opt-in de beste keuze. Met dubbele bevestiging kan je contacten verzamelen die echt geïnteresseerd zijn in jouw e-mails en worden ze waarschijnlijk niet als spam gemarkeerd.

Je kan ook overwegen om het beveiligingsniveau van de verzameling contacten van jouw lijst verder te verhogen met behulp van een reCAPTCHA. Deze extra stap controleert of de abonnees echt zijn en geen spambots. Onthoud dat om een ​​schone en veilige contactenlijst te hebben, gebruikers zich gemakkelijk moeten kunnen uitschrijven. Veel mensen denken dat door de UITSCHRIJVEN knop te verbergen, de gebruikers langer aan zich te binden. Dat is mis. Je kan beter een ongeïnteresseerde gebruiker verliezen dan een spamalert te krijgen!

Tip 4: E-mail authenticatie om Spam te voorkomen

Met e-mailauthenticatie kan je de verzendreputatie verbeteren en verbeter je ook de afleverbaarheid als de serverbeveiliging. Omdat inbox providers een authenticatiesysteem gebruiken dat de afzender-identiteit verifieert, is het veel gemakkelijker om een ​​”test” van een provider te doorstaan ​​met een geauthenticeerd e-mailadres.
E-mailauthenticatie beschermt jou en de ontvangers tegen spam, phishing en spoofing. Met de toevoeging van SPF, DKIM en DMARC records, krijg je nog een nog veiliger systeem.

SPF

SPF (Sender Policy Framework) is een standaard authenticatie die garandeert dat de afzender betrouwbaar is en dat er geen kopie is gemaakt om schade te berokkenen aan de ontvanger met spam en phishing.

DKIM

Met DKIM (Domain Keys Identified Mail) kan een domein verbinden met een e-mail door middel van een digitale handtekening. Die garandeert dat het bericht, inclusief het inhoud en eventuele bijlagen, niet is gewijzigd.

DMARC

Zodra een bericht de SPF- en DKIM-controles heeft doorstaan, wordt het DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting & Conformance) protocol aangesproken en fungeert deze als de laatste “controller”. Het controleert of de DKIM-handtekening geldig is en of het FROM-veld overeenkomt met de naam van het domein en de IP’s die zijn opgegeven in de SPF-records.

Tip 5: Verzorg jouw IP reputatie

Een aantal factoren kan jouw IP-reputatie beïnvloeden en deze in gevaar brengen. Als je veel e-mails verstuurt (bijvoorbeeld als je moeite hebt met een e-mailmarketingcampagne), loop je het risico dat de e-mails gemarkeerd worden als spam. Je kan e-mails sturen naar adressen die niet bestaan, en in over spam-traps terecht komen. Dit alles kan ertoe leiden dat het IP-adres
op de zwarte lijst word gezet, met ernstige gevolgen voor de leverbaarheid. Wat kan je doen om te voorkomen dat jouw e-mails tussen de spam terechtkomen?

Naast het opschonen van de contactenlijst en het niet kopen van lijsten, kan je dat ook neem deze drie voorzorgsmaatregelen:

  • Kies de registratiemethode Double Opt-in met instant verificatie van het door de abonnee opgegeven e-mailadres.
  • Let op de inhoud en vorm van de berichten en vermijd spam-triggerwoorden zoals overdreven claims of buitensporig beloften, hoofdletters en te veel uitroeptekens.
  • Stuur e-mails met de focus op het engagementdoel en profileer de contacten waarover je  beschikt, en het structureren van aangepaste inhoud die ze echt interessant vinden.

TIP 6: Mailerlite

Ben je op zoek naar een betrouwbaar systeem om je email campagnes mee te versturen? Mailchimp kennen we allemaal al. Maar een meer dan waardig alternatief is Mailerlite.com.

Ze hebben ook een gratis account, waarmee je tot een bepaald aantal email adressen gratis kan versturen. De interface ziet er heel makkelijk uit, erg overzichtelijk.
Ook handig zijn de automatisaties die je met Mailerlite kan maken. In enkele minuten heb je een automatisatie opgezet. Een koppeling tussen jouw website en je mailerlite account. Na een inschrijving ontvangt je klant dan automatisch een email.

Ook interessant:

5 WordPress beveiliging tips

Bekijk andere tutorials

Ben je op zoek naar nog meer informatie over WordPress? Klik hier.

Andere tutorials

Meest voorkomende SSL problemen

Een SSL certificaat installeren kan soms SSL problemen geven voor jouw website. Als je SSL toevoegt aan een bestaande WordPress-site en fouten...

504 WordPress error

Heb je ooit een 504 WordPress error op een website gekregen? Deze fout kan een website ontoegankelijk maken voor gebruikers. Het ergste is dat het...

Lucy Schweinsteiger

Head Of Sales

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Marine Johnson

General Manager

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Dave Hackerman

Financial Manager

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Lou Ling

Managing Director

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Send Us a Message

How My Success Started

Mary Neuschweinstein, CEO of EthicPower Ltd.

In publishing and graphic design, lorem ipsum is common placeholder text used to demonstrate the graphic elements of a document or visual presentation, such as web pages, typography, and graphical layout. It is a form of "greeking".

Even though using "lorem ipsum" often arouses curiosity due to its resemblance to classical Latin, it is not intended to have meaning. Where text is visible in a document, people tend to focus on the textual content rather than upon overall presentation, so publishers use lorem ipsum when displaying a typeface or design in order to direct the focus to presentation. "Lorem ipsum" also approximates a typical distribution of letters in English. 

In publishing and graphic design, lorem ipsum is common placeholder text used to demonstrate the graphic elements of a document or visual presentation, such as web pages, typography, and graphical layout. It is a form of "greeking".

Even though using "lorem ipsum" often arouses curiosity due to its resemblance to classical Latin, it is not intended to have meaning. Where text is visible in a document, people tend to focus on the textual content rather than upon overall presentation, so publishers use lorem ipsum when displaying a typeface or design in order to direct the focus to presentation. "Lorem ipsum" also approximates a typical distribution of letters in English.

+32 486 901 483

info@kmowebdiensten.be

Stel je vraag hier, wees zo uitgebreid mogelijk en we komen zo snel mogelijk met een antwoord.

Formulier:

[caldera_form id="CF5d7ba4c8203fb"]